لزوم پوشش بیمه‌ای مشاوره‌های ژنتیک برای جلوگیری از معلولیت‌ها/ استفاده از «ایربگ» موجب کاهش ضایعات نخاعی می شود
لزوم پوشش بیمه‌ای مشاوره‌های ژنتیک برای جلوگیری از معلولیت‌ها/ استفاده از «ایربگ» موجب کاهش ضایعات نخاعی می شود

نایب رییس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس انجام اقدامات پیشگیرانه را در جلوگیری از بروز معلولیت‌ها موثر خواند و افزود: برای جلوگیری از بروز برخی معلولیت‌ها، مشاوره های ژنتیک و برخی آزمایش های قبل از ازدواج باید تحث پوشش بیمه قرار گیرد. به گزارش خبرگزاری یوپنا، عبدالرحمان رستمیان، بر لزوم پوشش بیمه ای خدمات توانبخشی تاکید کرد […]

نایب رییس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس انجام اقدامات پیشگیرانه را در جلوگیری از بروز معلولیت‌ها موثر خواند و افزود: برای جلوگیری از بروز برخی معلولیت‌ها، مشاوره های ژنتیک و برخی آزمایش های قبل از ازدواج باید تحث پوشش بیمه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری یوپنا، عبدالرحمان رستمیان، بر لزوم پوشش بیمه ای خدمات توانبخشی تاکید کرد و اظهار داشت: از آنجایی که هزینه های توانبخشی بسیار بالاست بنابراین این خدمات باید تحث پوشش بیمه قرار گیرد؛ البته کمبود تجهیزات و خدمات توانبخشی نیز باید در مراکز درمانی مربوطه مرتفع شود.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که با توجه به سیاست بحث تقدم پیشگیری بر درمان می‌توان از تحمیل هزینه‌های بالای درمان توانبخشی به خانواده‌ها و جامعه جلوگیری کرد، تصریح کرد: هرچند توجه به سه اصل پیشگیری، درمان و توانبخشی در راستای تامین سلامت افراد موثر است، اما متاسفانه در کشور ما اکثر بودجه حوزه سلامت صرف درمان می شود و نسبت به پیشگیری و توانبخشی توجه چندانی نمی شود در حالی که اگر به بحث پیشگیری و توانبخشی توجه بیشتری شود از هزینه های حوزه درمان کاسته می شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم،  یادآور شد: هر چند برخی معلولیت ها ناشی از تصادفات جاده ای است که موجب آسیب نخاعی می‌شود ولی تعداد بالایی از معلولیت ها نیز ناشی از بیماری های مزمن است؛ از آنجایی که خدمات درمانی مناسب به بیماران مزمن در کشور موجب افزایش طول عمر آن ها شده بنابراین نیازمند ارائه خدمات توانبخشی و بازتوانی بیشتری هستند.

وی با تاکید بر اینکه تعلل در ارائه خدمات توانبخشی به معلولان هزینه‌های زیادی را به خانواده بیماران و جامعه تحمیل می‌کند، تصریح کرد: ارائه خدمات لازم در زمان موثر عامل مهم و حائز اهمیتی برای بازگرداندن معلولان به زندگی عادی است.

رستمیان با بیان این که نگهداری معلولان بسیار هزینه بر است، افزود: از آنجایی که معلولان به دنبال عدم بازتوانی مناسب هزینه‌های غیرمستقیم بالایی دارند بنابراین برای جلوگیری از کاهش هزینه ها باید خدمات توانبخشی به آنها افزایش یابد؛ بهتر است برای ارائه بهتر خدمات توانبخشی نیروهای متخصص بیشتری به کار گرفته شود تا این افراد زودتر بتوانند به چرخه زندگی برگردند.

نایب رییس کمیسیون بهداشت ودرمان در مجلس نهم، انجام اقدامات پیشگیرانه را در جلوگیری از بروز معلولیت ها موثر خواند و افزود: با انجام مشاوره های ژنتیک می توان از بروز بسیاری از معلولیت ها و بیماری های خاص جلوگیری کرد که در همین راستا نیاز است مشاوره های ژنتیک و آزمایش های قبل از ازدواج تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان این که توانبخشی یک بحث فرابخشی است، گفت: از آنجایی که هزینه ایجاد تخت بیمارستانی بسیار بالاست بنابراین برای رفع کمبود تخت این حوزه می‌توان از تخت‌های دیگر بخش‌ها مانند بخش اعصاب برای خدمات رسانی استفاده کرد؛ البته سابقه فعالیت‌های توانبخشی در دنیا ۷۰ سال اما در کشور ما به ۱۵ تا ۲۰ سال می رسد.

نماینده مردم دامغان در مجلس نهم، ارائه آموزش‌های لازم درمانی به معلولان را در کاهش هزینه‌های درمان آن ها موثر خواند و افزود: مشکلی که در حال حاضر در رابطه با خدمات رسانی شرکت های بیمه ای در حوزه توانبخشی وجود دارد این است که زمانی که بیماران برای دریافت خدمات توانبخشی مراجعه می‌کنند در صورتی که بیمار از چندین دستگاه برای درمان استفاده کند بیمه از آن ها حمایت می کند در حالی که شاید اکثر بیماران به این خدمات نیازی نداشته و با ارائه آموزش های ساده این خدمات را به سهولت در منزل انجام دهند که در همین زمینه نیز از هزینه های درمان آن ها کاسته خواهد شد.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از آمار بالای تصادفات جاده‌ای در کشور، تصریح کرد: متاسفانه ایربگ در اکثر خودروهای تولید داخل طراحی نشده است در حالی که استفاده از ایربگ در اتومبیل نکته حائز اهمیتی است که موجب کاهش مرگ و میر و ضایعات نخاعی می شود.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام