جراحی‌های پیشگیری از بارداری در بخش دولتی محدود به نیاز و شرایط است/ ارتقاء شاخص زایمان طبیعی
جراحی‌های پیشگیری از بارداری در بخش دولتی محدود به نیاز و شرایط است/ ارتقاء شاخص زایمان طبیعی

به گزارش خبرگزاری یوپنا، خلیل علی‌محمدزاده در سومین هم‌اندیشی ملی چشم‌انداز جمعیتی ایران، گفت: در سال ۶۸ نرخ باروری کل ۶٫۴ فرزند بود و قرار بود تا سال ۹۰ به ۴ فرزند کاهش یابد ولی اکنون در مرز ۱٫۸ فرزند است. درصد رشد جمعیت هم بدون محاسبه مهاجران خارجی ۳٫۲ بود که باید به ۲٫۳ […]

به گزارش خبرگزاری یوپنا، خلیل علی‌محمدزاده در سومین هم‌اندیشی ملی چشم‌انداز جمعیتی ایران، گفت: در سال ۶۸ نرخ باروری کل ۶٫۴ فرزند بود و قرار بود تا سال ۹۰ به ۴ فرزند کاهش یابد ولی اکنون در مرز ۱٫۸ فرزند است. درصد رشد جمعیت هم بدون محاسبه مهاجران خارجی ۳٫۲ بود که باید به ۲٫۳ می‌رسید ولی اکنون ۱٫۲۹ است.

وی افزود: میزان سزارین در آن سال ۱۴ درصد بود و ده سال پس از اجرای برنامه تنظیم خانواده میزان سقط جنین نیز به حدود ۷۰ هزار در تعداد بارداری های آن سال تخمین زده می شد.

علی‌محمدزاده گفت: در سال ۶۸ مرگ مادران باردار ۱۲۰ در ۱۰۰ تولد بود اما اکنون به ۲۰ در هر ۱۰۰ هزار تولد رسیده و شاخص  مرگ نوزاد هم اکنون به 10.68 در هر ۱۰۰۰ تولد زنده بهبود یافته است.

رییس کمیته بهداشت شورای فرهنگی و اجتماعی زنان، تصریح کرد: با استقرار دولت جدید آمار زایمان طبیعی رو به افزایش گذاشته بود و ۵۶ درصد زایمان‌ها با سزارین انجام می‌شد که با اجرای طرح تحول سلامت، وضعیت شاخص زایمان طبیعی چند درصدی ارتقاء یافت.

وی افزود: در طول این سال ها، افزایش سزارین و سقط جنین در کنار سیاست‌های کنترل جمعیت، روند کاهش نرخ باروری کل را تسهیل کرده است.

علی‌محمدزاده با اشاره به این که پیشگیری از سقط عمد مهم است چون بسیار پر عارضه بوده و توسط افراد غیرحرفه‌ای و غیرمسئول انجام می‌شود، اظهار داشت: جراحی‌های پیشگیری از بارداری در مردان و زنان قبل از سیاست‌های جمعیتی هر سال به ترتیب یک درصد و ۳ درصد ثبت می‌شد، اما اکنون در بخش دولتی این روش ها کاملا محدود به نیاز و شرایط است.

رییس کمیته بهداشت شورای فرهنگی و اجتماعی زنان با اشاره به این که ۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج قرار دارند، تصریح کرد: یک سوم خانواده‌ها فاقد فرزند یا دارای یک فرزند هستند،

وی افزود: جمعیت زیر ۱۵ سال کشور اکنون  23.4 درصد است و با این روند در ۳۰ سال آینده جمعیت سالمندی به بیش از ۲۰ درصد کل جمعیت خواهد رسید.

وی با بیان این نکته که وقوع پیری در سه دهه آینده برای ایران زود است،  به آمار ناباروری نیز اشاره کرد و اظهار داشت:  آمار ناباروری در زوج ها حدود ۲۰ درصد اعلام شده است که اجرای یک برنامه جامع حمایتی و بیمه ای در این زمینه ضروری ست.

علی‌محمدزادهاظهار داشت: سالانه حدود ۵ هزار سقط جنین درمانی در کشور ثبت می‌شود، اما ده‌ها هزار مورد نیز به صورت ثبت نشده و خارج از رویه قانونی انجام می‌شود که باید این موارد توسط دستگاه های ذیربط تحت نظارت دقیق باشد و کار فرهنگی و آموزشی در پیشگیری از این معضل در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام