مسیر خطوط انتقال نفت باید از مرکز به جنوب تغییر یابد
مسیر خطوط انتقال نفت باید از مرکز به جنوب تغییر یابد

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، تغییر جهت خطوط لوله انتقال نفت از مرکز به سمت جنوب کشور را ضروری دانست.

به گزارش یوپنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت ، عباس کاظمی، با بیان این مطلب گفت: افزایش سهم و رفع مشکلات صادرات فرآورده‌های نفتی مستلزم ایجاد تغییرات در خطوط لوله انتقال نفت از مراکز به سمت جنوب کشور است.

وی، با تاکید بر این که صادرات باید از بنادر و جزایر جنوب کشور صورت گیرد، افزود: با توجه به درخواستهای کشورهای همسایه برای دریافت فرآورده‌های نفتی از ایران، خطوط لوله انتقال نفت باید به سمت صادرات توسعه یابد که این موضوع از نظر اقتصادی و امنیت مرزها دارای اهمیت است.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: افزایش صادرات و گسترش تعاملات با کشورهای همسایه، قاچاق سوخت را مهار و به حداقل می‌رساند.

وی، با اشاره به اینکه بهترین شیوه برای مبارزه با قاچاقچیان سوخت، احداث خطوط انتقال نفت و فرآورده در مرزها است، اعلام کرد: با این اقدام افزون بر حذف قاچاق سوخت، تانکرهای حامل مواد نفتی نیز جمع‌آوری شده و محیط امن و بهتری در جاده‌ها و مرزها ایجاد خواهد شد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در ادامه احداث خط لوله انتقال نفت در مرزها و اتصال همسایگان کشور از جمله عراق و افغانستان را علاوه بر مزایای اقتصادی و امنیت مرزها، سبب کاهش حجم نیروهای نظامی و انتظامی در مرزها دانست.

وی، با حمایت از احیا و احداث خطوط لوله مرزی اظهار امیدواری کرد با توسعه صادرات و افزایش وابستگی کشورهای همسایه به تولیدات داخل، موجبات گسترش اقتصاد و افزایش ضریب امنیت مرزها در کشور فراهم شود.

کاظمی، درباره تردد تانکرهای حامل مواد نفتی به کشور عراق گفت: طرح احداث خط لوله انتقال فرآورده به عراق از مسیر آبادان به بصره از طریق مذاکره با مقامهای این کشور طراحی شد که متاسفانه به دلیل مسائل داخلی این کشور پیشرفت قابل توجهی نداشته است.

وی یادآور شد: با توجه و اعتقاد به توانمندیهای مسئولان شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در توسعه و اجرای تغییرات، تردد تانکرهای نفتکش بزودی کاهش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با اشاره به  توسعه و نگهداشت خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: در این راستا صادرات فرآورده‌های نفتی از جزایر خارک و جاسک در حال مطالعه و بررسی است.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی و ضرورت تعامل بیشتر با کشورهای دیگر، باید توسعه خطوط لوله انتقال نفت بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

کاظمی، با بیان این که استفاده از این خطوط لوله در بخشهای انتقال مواد نفتی و فرآورده دارای مزیتهای اقتصادی، ایمنی و زیست‌محیطی است، گفت: یکی از سیاستهای دولت و وزارت نفت، توسعه خطوط لوله است که با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در بند ۷ سیاستهای صرفه‌جویی ابلاغی در سال ۸۸ به صورت مشخص اولویت نخست خط لوله برای انتقال نفت قرار گرفته است.