ایران نخستین رتبه تولید پسته را دارد
ایران نخستین رتبه تولید پسته را دارد

مدیر کل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایران نخستین رتبه سطح زیر کشت و تولید پسته را دارد گفت: پیش بینی می شود در سال جاری ۲۵۶ هزار تن پسته تولید شود.

رمضان روئین تن مدیر کل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تولید پسته اظهار داشت: پسته ایران با حدود ۳۳۷ هزار هکتار سطح زیر کشت باغات بارور ، ۶۰ درصد کشت جهانی را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه ایران رتبه اول از نظر سطح زیر کشت و تولید پسته را دارد، گفت: براساس آخرین آمار رسیده از استان ها  پیش بینی می شود در سال جاری ۲۵۶ هزار تن پسته تولید شود که این رقم در مقایسه با سال گذشته با افزایش ۸ هزار تنی تولید همراه است.

روئین تن ادامه داد: بعد از ایران کشورهای آمریکا، ترکیه، سوریه، چین و یونان در رتبه های بعدی تولید قرار دارند.

وی با اشاره به ارزش تولید پسته ایران بیان کرد: ارزش کل تولید پسته ایران به قیمت فروش باغدار ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان معادل ۲٫۲ میلیارد دلار است.

مدیر کل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به صادرات پسته افزود: همه ساله بین ۱۲۰ الی ۱۸۰ هزار تن پسته به ۷۰ کشور دنیا صادر می شود که ارزآوری حدود ۱٫۲ الی ۱٫۶ میلیارد دلاری برای کشور در بردارد.

گفتنی است که قیمت هر کیلو پسته ایرانی ۹ الی ۱۱٫۵ دلار و در برخی موارد تا ۱۴ دلار نیز در خارج از کشور به فروش می رسد.

روئین تن در ادامه یادآور شد: حدود ۱۷ استان  و ۲۵۰ خانوار در کشور مشغول به امر باغداری و کشت و برداشت محصول هستند که دراین میان استان های کرمان، خراسان رضوی و جنوبی، فارس، سمنان و استان تهران از اولویت بیشتری در این امر برخوردار هستند.

وی با اشاره به ۷۳ هزار هکتار باغات پسته مدرن گفت: در واقع علاوه بر باغات موجود از امسال به تدریج ۷۳ هزار هکتار باغات مدرن و تازه احداث وارد عرصه تولید می شوند.

گفتنی است که در این میان باغداران نمونه در هر هکتار ۱۰ الی ۱۵ تن محصول برداشت کردند.

روئین تن با اشاره به اقدامات وزارت جهاد در راستای حفظ رتبه اول تولید در جهان یادآور شد: افزایش بهره وری و عملکرد در باغات پسته ضمن افزایش تولید محصول با کیفیت و قدرت رقابت در داخل و خارج از کشور نیز کاهش هزینه های تولید در بردارد.

وی در ادامه تصریح کرد: بهبود صنایع فرآوری، کمک به تقویت و تشکل های بخش خصوصی، تامین سرمایه تسهیلات ارزان قیمت جهت خرید محصول، ثبات نرخ ارز، ساماندهی صادرکنندگان و کاهش تعرفه صادرات از جمله اقدامات وزارت جهاد در راستای رونق و حفظ مقام اول دنیا محسوب می شود.