دیوان محاسبات شجاعانه با متخلفان برخورد کند/گزارش تخلف مدیران بعد از دوره مدیریت، بی‌فایده است
دیوان محاسبات شجاعانه با متخلفان برخورد کند/گزارش تخلف مدیران بعد از دوره مدیریت، بی‌فایده است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به رییس دیوان محاسبات توصیه می‌کنم با متخلفان برخورد جدی کند اما به مدیران خدمتگزار انرژی بدهد.

به گزارش یوپنا، علی لاریجانی در مراسم تودیع و معارفه رئیس کل دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه این جلسه یکی از جلسات عجیب و غریب برای ما بود، گفت: این جلسه مثل غذای تلخ و شیرین است که از یک طرف برادری با خدمات ارزشمند می‌رود و برادر عزیز دیگری می‌آید.

وی ضمن تشکر از رحیمی تصریح کرد: وی قاضی شجاع و امین بوده و از مدتی که در مجلس در محضرشان بودیم، روحیه صداقت‌شان را مشاهده کردیم، درطول این ۴ سال سابقه نکویی از خود به یادگار گذاشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دیوان محاسبات یک نهاد مورد اعتماد در زمینه رسیدگی به حساب‌های مالی است که باید این ویژگی را در خود نگهدارد و توسعه دهد.

لاریجانی خاطر نشان کرد: حساب‌های مالی باید از سوی دیوان به روز شده و تفریغ بودجه به موقع آماده شود چرا که در گذشته این کار با سه الی چهار سال فاصله به دست ما می‌رسید که فایده‌ای نداشت چراکه نکاتی که به مجلس ارائه می شد برای بودجه آینده مورد استفاده قرار نمی‌گرفت.

وی اظهار داشت: چه خاصیتی بر گزارش تخلف مدیران پس از اتمام مسئولیت مترتب است؟ گزارش تخلف زمانی خاصیت دارد که مدیر متخلف بر منصب قرار دارد و پس از آن فقط به درد قوه قضاییه می‌خورد لذا دیوان محاسبات باید به دنبال پیشگیری از جرم باشد، نه فقط متخلف‌گیری.

لاریجانی بر عملیاتی شدن سیستم برخط در دیوان محاسبات تاکید کرد و گفت: عملیاتی شدن سیستم برخط سبب تسلط دیوان محاسبات بر حساب ها می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سیاست دیوان محاسبات باید پیشگیری از جرم باشد، گفت: نباید فقط به دنبال متخلفین بود که البته این هم جز وظایف دیوان محاسبات است اما سیاست آن باید پیشگیرانه و آموزش مدیران در همه بخش‌ها باشد.

لاریجانی تصریح کرد: ما با تجربه بارها شاهد بوده‌ایم که عده‌ کثیری از تخلفات به خاطر ندانستن قوانین بوده است و باید تلاش شود تا با آموزش این قبیل تخلفات نیز رفع گردد، زیرا با آموزش در بزنگاه‌ها مدیران مالی را می‌توان راهنمایی کرد و این سیاست دیوان محاسبات کشور است، گاهی تخلفاتی است که عاملانه ایجاد شده‌اند و نیازمند برخورد جدی هستند.

وی ادامه داد: فیاض شجاعی نیز به عنوان دادستان دیوان محاسبات انتخاب شدند که امیدواریم براساس اسم با مسّمای خود با شجاعت رفتار کنند و عادل آذر نیز با اسم با مسّمای خود عدالت گونه رفتار کنند.

لاریجانی با بیان اینکه هدف از تمامی این اقدام توسعه کشور است، اظهار داشت: ما نمی‌خواهیم که دیوان محاسبات مانع توسعه کشور باشد زیرا سرعت توسعه در کشور ما کم است لذا این دیوان نباید سیاست ترمزگونه داشته باشد بلکه باید با متخلفان شجاعانه برخورد کند اما شجاعت را از مدیران نگیرید زیرا در آن زمان ترقی و توسعه در کشور رخ نمی‌دهد.

وی در ادامه مطرح کرد: قاضی سراج؛ ریاست بازرسی کل کشور که از مدیران باشرافت کشور هست در جلسه حضور دارد که به وی نیز توصیه می‌کنم که با متخلفان برخورد کند اما به مدیران، انرژی بدهد. من محافظه کاری را در سیستم مدیریت کشور می‌بینم و اگر رفع شود کشور توسعه می‌یابد، سیاست مجلس شتاب در توسعه کشور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عادل آذر یک مدیر باتجربه کشور است، گفت: وی فردی  آشنا به مسائل مدیریتی کشور و مدیری خوشنام است و خوشحالم که مجلس با رأی قاطعی از وی استقبال کرده و در آینده نیز حمایت خواهد کرد.