کاهش سن ابتلا به بیماری های قلبی در ایران به زیر ۴۰ سال/ مصرف نمک در ایران بالاتر از حد استاندارد جهانی است
کاهش سن ابتلا به بیماری های قلبی در ایران به زیر ۴۰ سال/ مصرف نمک در ایران بالاتر از حد استاندارد جهانی است

رییس انجمن آترواسکلروز با انتقاد نسبت به افزایش مصرف نمک در کشور از کاهش سن ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی در ایران به زیر ۴۰ سال خبر داد.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری یوپنا، دکتر مسعود قاسمی، در نشست خبری هجدهمین کنگره بین المللی تازه های قلب و عروق که امروز دوشنبه، ۲۵ مرداد سال جاری در سالن کارون هتل پارسیان اوین برگزار شد، با بیان این که در کشورهای در حال توسعه میزان ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی افزایش قابل توجهی دارد، اظهار داشت: سن ابتلا به انواع بیماری های قلبی-عروقی درجمعیت مردان حدود ۳۰ تا ۳۵ سال است که البته ایران نیز متفاوت از این شرایط نیست.
وی افزود: ازهر ۱۰ ایرانی ۴  نفر به بیماری های غیرواگیر مبتلا می شوند، درکشور ما حدود ۴۰ درصد علت مرگ و میرها ناشی از بیماری های غیرواگیراست و به نوعی به بیماری قلبی و عروقی ارتباط دارد، اگر حوادث و بیماری های مغزی را به این آمار اضافه کنیم، ۴۰ درصد آمار بسیار بالایی است.
رییس انجمن آترواسکلروز، گفت: سیگار و قلیان ازجمله عواملی هستند که فرد را به انواع بیماری های قلبی وعروقی دچارمی کند و افراد سیگاری ۵ برابر بیشتر به بیماری قلبی مبتلا شده و در کنار این افراد خانواده و نزدیکان آنان نیز دو برابر بیشتر ازسایر ابتلا به این بیماری ها را تجربه می کنند.

ایرانی ها بیش از حد استاندارد جهانی نمک مصرف می کنند

رییس هجدهمین کنگره تازه های قلب -عروق با انتقاد نسبت به مصرف بیش از حد نمک در کشور، تصریح کرد: نمک یکی از مهمترین عواملی است که منجر به ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی می شود، در ایران مصرف سدیم بالاتر از استاندارد جهانی است و اغلب غذاهای ایرانی شور است؛ به عنوان مثال در فست فودها تا ۴۰ درصد نمک افزوده می شود.
وی افزود: بررسی ها نشان می دهد که شیوع بیماری قلبی – عروقی، حدود ۲۵ درصد افسردگی را به دنبال دارد و یک چهارم بیماران قلبی دچار افسردگی می شوند.

رییس انجمن آترواسکلروز، ادامه داد: استفاده از روغن های جامد در پخت و پز نیز از عواملی است که ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی را افزایش می دهد و این نیازمند همکاری بخش های مختلف و سیاست گذاری ها نظام  سلامت کشور است.
وی با تاکید بر مقوله پیشگیری به عنوان اصل مهم در کاهش ابتلا به بیماری ها، یادآور شد: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۵ بیماری های قلبی و عروقی باید تا ۲۵ درصد کاهش یابد.
دکتر قاسمی تاکید کرد: ساختار تغذیه نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ تغذیه سالم از ابتدای تولد و با فرهنگ سازی درخانواده ها امکان پذیر است. بسیاری از مراکزی که مواد غذایی آماده و تهیه می کنند از روغن های جامد استفاده می کنند، اگر ۴ تا ۵ بار در هفته از روغن جامد استفاده شود در دهه دوم و سوم زندگی بیماری قلبی به سراغمان خواهد آمد.

رییس انجمن آترواسکلروز، افزود: کاهش روغن جامد از برنامه غذایی نیازمند همکاری سراسری، ابتکار عمومی و همت بلند می خواهد که زندگی در آینده سالم تری داشته باشیم.

افزایش شیوع دیابت در بین جوانان و کودکان

دکتر قاسمی ادامه داد: در گذشته بیشترافراد سالمند مبتلا به دیابت می شدند، اما امروزه دیابت نوع ۲ در جوانان و حتی کودکان نیز مشاهده می شود.

وی با بین این که در این کنگره آخرین روش های درمانی و جدید ترین تکنیک های جراحی و درمان به مخاطبان ارایه می شود، اظهار داشت: در این کنگره کارگاه های درمان بیماری وریدی، استنت گذاری، بالون گذاری، لیزرتراپی برگزار می شود، همچنین آموزش تعویض دریچه آئورت بدون جراحی به متخصصان، رفع تنگی رگ های گردنی، تعبیه دریچه آئورت بدون جراحی، تکنولوژی ترمیم دریچه میترال بدون جراحی از جدید ترین روش های درمان است که در این کنگره نیز ارائه خواهد شد.
رییس انجمن آترواسکلروز، گفت: با توجه به پیشرفت های علمی و پزشکی در کشورمان تمامی روش های درمان و جراحی بیماری های قلبی که درجهان متداول است در ایران توسط متخصصان انجام می شود.
وی با تاکید بر توزیع سطح و روش های علمی به صورت یکنواخت در کشور، تصریح کرد: دراین کنگره سعی می شود تا پزشکان در دور افتاده ترین نقطه کشور تمامی روش ها و تکنیک های جدید درمان و جراحی را آموزش ببینند. باید همت کرد تا تجهیزات پزشکی و نیروی انسانی متخصص در سراسر کشور و حتی در دور ترین نقاط  کشور به صورت عادلانه و مناسب توزیع شود.

هجدهمین کنگره بین المللی تازه های قلب-عروق با حضور محققان و متخصصان داخلی و خارجی از ۲۳ تا ۲۶ شهریور در سالن همایش های برج میلاد برگزار می شود.

انتهای پیام