واقعی شدن قیمت سوخت به نوسازی ناوگان جاده ای کمک می کند
واقعی شدن قیمت سوخت به نوسازی ناوگان جاده ای کمک می کند

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که راه حل اصلی نوسازی ناوگان فرسوده کشور، واقعی شدن قیمت سوخت است، گفت: تا زمانی که قیمت سوخت واقعی نشود نوسازی ناوگان فرسوده به طور طبیعی انجام نمی شود.

به گزارش یوپنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داوود کشاورزیان، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای، با اشاره به چالشهای موجود بر سر راه نوسازی ناوگان فرسوده حمل‌ و نقل جاده‌ای و تدابیر اندیشیده شده برای آن، گفت: تنها منبع پشتیبانی از نوسازی ناوگان فرسوده، ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید است که در اختیار وزارت نفت برای سرمایه‌ گذاری در پروژه‌ هایی با توجیه صرفه‌ جویی در مصرف سوخت قرار دارد، اما کاهش قیمت نفت از بشکه‌ای ۱۰۰ دلار به ۴۰ دلار سبب کاهش ارزش ریالی میزان صرفه‌ جویی شد.

وی افزود: مشکل اصلی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای ایران رکود و وجود مازاد ظرفیت وسیله حمل و نقل است، به طوری که تعدادی زیادی کامیون هستند که بار برای جا به‌ جایی ندارند و بیشتر از ۶۰ هزار تا ۷۰ هزار کیلومتر در سال نمی‌توانند فعالیت کنند.

کشاورزیان با بیان این که راه حل اصلی نوسازی ناوگان فرسوده در گرو واقعی شدن قیمت سوخت است، تصریح کرد: تا زمانی که قیمت سوخت واقعی نشود نوسازی ناوگان فرسوده به صورت طبیعی انجام نخواهد شد و در صورت واقعی شدن قیمت سوخت، راننده زمانی برای به دست آوردن بار با صرف ۱۵۰۰ کیلومتر و ۷۰۰ لیتر سوخت به بندر عباس مراجعه می‌کند که حمل بار برای وی در زمان برگشت تضمین شده باشد، وقتی کامیونها در تهران، اصفهان، بندرعباس در نوبت بخوابند، کسی جرات سرمایه‌ گذاری ندارد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای با اشاره به اعمال محدودیت برای ناوگان پس از عملیاتی شدن قرارداد منعقد شده میان این سازمان و وزارت نفت، عنوان کرد: در صورت عملیاتی شدن این قرارداد که مدت زیادی از آن می‌گذرد، محدودیتهایی برای ناوگان فرسوده از جمله جلوگیری از فعالیت ناوگان سنین بالا خواهد بود، اما به دلیل این که قرارداد به طور جدی با وزارت نفت عملیاتی نشده و در پروسه حقوقی و بروکراسی وزارت نفت قرار دارد، این کار همچنان آغاز نشده باقی مانده است.

وی گفت: به غیر از کامیونهای از کار افتاده تمامی مدلهای پلاک شده، بدون مانع و محدودیت در حال فعالیت هستند و هریک بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند و خرید ناوگان ۵۰۰ میلیون تومانی با پرداخت اقساط ماهانه ۹ میلیون تومان تاثیری بر درآمد آنها ندارد.

کشاورزیان افزود: تصور می‌کنم تا زمانی که قیمت سوخت واقعی نشود نوسازی ناوگان به صورت طبیعی انجام نمی‌شود و برای نوسازی ناوگان نیز نیاز به منابع مالی داریم که در نبود این منابع، این کار به طور محدود انجام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تاثیر ناوگان نو بر ترانزیت کالا تصریح کرد: کشورهایی مانند ترکیه که موفق به نوسازی ناوگان فرسوده خود شدند از نظر حمل‌ و نقل جای بسیاری از کشورها همچون بلغارستان و آلمان را گرفته‌اند و به دنبال نفوذ در کشورهای دیگر و تصاحب جایگاه حمل و نقلی آنها در مناطق مختلف هستند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با توجه به تردد ناوگان ترک با سوخت دو دلاری (گازوییل ۴۰۰۰ تومانی) و عدم پرداخت یارانه سوخت از سوی دولت به کامیونها عنوان کرد: تلاش ما در جهت حمایت از ناوگان ملی است، اما باید بپذیریم با توجه به فرسودگی ناوگان ما برای ورود به کشورهای اروپایی بویژه برای حمل کالاهای خطرناک با محدودیت رو به‌ رو هستیم.