بهبود آلزایمر با داروی استاتین (Statin)
بهبود آلزایمر با داروی استاتین (Statin)

بر اساس یک تحقیق مقدماتی، داروی پایین آورنده کلسترول به نام آتورواستاتین (Atorvastatin) در بیماران مبتلا به آلزایمر با درجات ملایم تا متوسط، موجب تقویت توانایی فکری و کاهش علایم روانی می شود. در این تحقیق محدود، به ۶۷ بیمار مبتلا به آلزایمر، آتورواستاتین و داروی بی اثر (Placebo) تجویز شد. ۶۳ بیمار پس از […]

بر اساس یک تحقیق مقدماتی، داروی پایین آورنده کلسترول به نام آتورواستاتین (Atorvastatin) در بیماران مبتلا به آلزایمر با درجات ملایم تا متوسط، موجب تقویت توانایی فکری و کاهش علایم روانی می شود.

در این تحقیق محدود، به ۶۷ بیمار مبتلا به آلزایمر، آتورواستاتین و داروی بی اثر (Placebo) تجویز شد. ۶۳ بیمار پس از سه ماه، ۵۶ بیمار پس از شش ماه و ۴۸ بیمار پس از ۹ ماه و ۴۶ بیمار پس از یکسال ارزیابی شدند.

این بیماران بر اساس معیارهای اندازه گیری عملکرد شناختی، علایم روانی و توانایی انجام فعالیت های عادی زندگی روزمره، مورد بررسی قرار گرفتند. در ضمن محققین میزان تغییرات کلسترول خون آنها را نیز مورد آزمایش قرار دادند.

بر اساس این تحقیقات، رسوب پروتئین آمیلوئید بتا یک علامت مهم آلزایمر است که موجب بالا رفتن سطح  کلسترول خون می شود. تحقیقات حاکی از آن بود که خطر پیشرفت آلزایمر با استفاده از داروهای استاتین پایین آورنده کلسترول، در مراحل بعدی زندگی از بین می رود.

محققین نتیجه گرفتند که تجویز روزانه ۸۰ میلی گرم آتورواستاتین به طور چشمگیری سطح کلسترول را در جریان خون کاهش می دهد و ممکن است تاثیرات مثبتی بر روند تحلیل پیشرونده عملکرد شناختی و رفتاری بیماران مبتلا به آلزایمر از درجات ملایم تا متوسط داشته باشد.

تنظیم: مریم سن شناس