قوانین طلایی در دوران بارداری
قوانین طلایی در دوران بارداری

  این قوانین را همیشه به خاطر بسپارید: حتی اگر تغذیه خوبی داشته اید رژیم غذایی خود را متعادل تر کنید. تقریبا همه بانوان باردار به مقادیر بیشتری پروتئین و بعضی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی مانند اسید فولیک، آهن و کالری برای دریافت انرژی نیاز دارند. غذاهای آماده را محدود کنید زیرا […]

 

این قوانین را همیشه به خاطر بسپارید:

  • حتی اگر تغذیه خوبی داشته اید رژیم غذایی خود را متعادل تر کنید.

تقریبا همه بانوان باردار به مقادیر بیشتری پروتئین و بعضی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی مانند اسید فولیک، آهن و کالری برای دریافت انرژی نیاز دارند. غذاهای آماده را محدود کنید زیرا آنها فقط مقادیر زیادی حاوی کالری بدون ارزش غذایی هستند. به خاطر داشته باشید معنای بهتر خوردن همیشه بیشتر خوردن نیست شاید تعجب کنید اما شما فقط روزانه به ۳۰۰ کالری بیشتر از قبل نیاز دارید یعنی ۲۵۰۰ کالری.

  • از خوردن گوشت و ماهی خام بپرهیزید.

مطلقا به غذای خام دریایی خام یا صدف نزدیک نشوید. همچنین از شیر پاستوریزه نشده شیرهایی مانند: کامبرت و فتا، گوشت های کم پخته شده یا خام پرهیز کنید. توصیه این است مصرف ماهی تن و نیز انواع کنسرو ماهی را به ۳۴۰ گرم ( معادل دو عدد ) در هفته محدود کنید. در ضمن مراقبت نظافت آشپزخانه تان باشید. همه موارد ذکر شده می توانند منبع باکتری بوده و به فرزند متولد نشده شما آسیب برسانند. نوشیدن الکل در زمان حاملگی می تواند باعث آسیب های فیزیکی، اختلالات یادگیری و مشکلات احساسی در فرزند شما شود. همچنین شما باید از خوردن نوشیدنی های کافئین دار تا حد امکان بپرهیزید. ممکن است تحمل این روش های تغذیه ای در ماه های اول برای شما خیلی ناخوشایند و تلخ باشد بعضی از مطالعات نشان داده است دریافت بیش از ۴ فنجان قهوه در روز می تواند باعث سقط، وزن کم نوزاد و حتی مرده زایی شود. کافئین در چای، کولاها، شکلات، نوشیدنی های غیر الکلی و کاکائو نیز وجود دارد. به جای اینها دم کرده های بدون کافئین بیاشامید. البته بهتریت روش این است که نوشیدنی های سالم تر مانند شیر کم چربی، آبمیوه های خالص و یا یک لیوان آب با چند قطره لیمو استفاده کنید.

 

21

  • از قرص های ویتامین و مواد معدنی استفاده نمایید.

در یک دنیای ایده آل و کامل بدون وجود تهوع های صبحگاهی و ویارهای شدید، یک برنامه خوب و کامل باید شامل کلیه مواردی باشد که شما در دوران بارداری به آن نیاز دارید.

اما در دنیای واقعی ما، قرص های ویتامین به همراه مواد معدنی می تواند تضمین کننده این باشد همه مواد غذایی خود را تضمین می کنید. مطمئن شوید داروی شما حاوی ۶۰۰ تا ۸۰۰ میکرو گرم اسید فولیک است زیرا کمبود این ویتامین می تواند باعث نقایصی در لوله عصبی جنین مانند اسپانیا بیفیدا شود. در ماه های بعد شما معمولا احتیاج به دریافت آهن و کلسیم خواهید داشت تا مطمئن شوید مقادیر مورد نیاز از این مواد را دریافت می کنید. افرادی که رژیم گیاهخواری داشته و یا مشکل پزشکی خاصی مانند: دیابت، حاملگی، کم خونی و سابقه تولد نوزاد با وزن پایین را دارند باید با پزشکشان در مورد نوع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود مشورت کنند.

  • در دوران حاملگی رژیم نگیرید.

رژیم گرفتن در دوران حاملگی به شدت برای شما و جنینتان خطرناک است. بسیاری از رژیم های کاهش وزن همواره با کاهش دریافت آهن، اسید فولیک و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی موردنیاز می باشد. به یاد داشته باشید افزایش وزن یکی از نشانه های مهم حاملگی طبیعی است.

  • توجه داشته باشید به تدریج افزایش وزن پیدا می کنید.

به طور کلی اگر وزن شما پیش از حاملگی مناسب بوده باید بین ۱۱ تا ۱۵ کیلوگرم اضافه وزن پیدا کنید.

  • هر ۴ ساعت یک بار یک غذای کم حجیم میل کنید.
  • گاهی با خوردن مواد شیرین مورد علاقه تان از خودتان پذیرایی کنید.

اگرچه غذاهای فراورده شده میان وعده های بسته بندی موجود در بازار و دسرهای شیرین نباید جزء مواد غذایی همیشگی شما باشند اما این دلیل نمی شود در دوران بارداری از همه خوراکی های مورد علاقه خودتان استفاده کنید.

تنظیم: مریم سن شناس