عوامل محیطی، علت اصلی بروز سرطان
عوامل محیطی، علت اصلی بروز سرطان

رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در گفت و گو با خبرنگار سلامت یوپنا درباره ابتلا به سرطان، گفت: مصرف آسپرین با توجه به تحقیقات انجام شده، در کاهش ابتلا به سرطان موثر بوده و تا ۳۷ درصد وضعیت مبتلایان را بهبود می بخشد. وی اظهار داشت: سرطان یکی از مهمترین عوامل […]

رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در گفت و گو با خبرنگار سلامت یوپنا درباره ابتلا به سرطان، گفت: مصرف آسپرین با توجه به تحقیقات انجام شده، در کاهش ابتلا به سرطان موثر بوده و تا ۳۷ درصد وضعیت مبتلایان را بهبود می بخشد.

وی اظهار داشت: سرطان یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر و ناتوانی در سطح جهان و به ویژه در کشورهای در حال توسعه به شمار می رود و معمولا افراد ۷۵ سال از هر سه نفر آنها یک نفر ممکن است به سرطان مبتلا شود.

ملک زاده با بیان اینکه بار اصلی سرطان در آسیا و جنوب شرق آسیا است، عنوان کرد: ۲۵ درصد کل سرطان های دنیا در چین بوده و مرگ ناشی از این بیماری نیز در این کشور بیشتر است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت علت اصلی سرطان را بر اساس تحقیقات انجام شده عوامل محیطی برشمرد و اظهار کرد: هر چند که عوامل ژنتیکی در بروز سرطان نقش دارند ولی به اندازه عوامل محیطی تعیین کننده نیستند، عمده دانشمندان سرطان نیز با این مسئله موافق اند.

رضا ملک زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر با اپیدمی چاقی روبرو هستیم، اضافه کرد: شانس ابتلا به سرطان به ویژه سرطان کلون، مری و رحم با بروز چاقی افزایش می یابد بنابراین باید به دو عامل اصلی چاقی و استعمال دخانیات در جهت کاهش بروز سرطان توجه داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کاهش مصرف نمک، عدم استعمال تنباکو و اجرای برنامه های کنترل چاقی در پیشگیری از سرطان های دستگاه گوارش بسیار موثر است.

 

گفت و گو: سن شناس