میادین جنوب را به شرکت های داخلی بسپارید و شمال را به خارجی ها/ در عقد قراردادهای نفتی استقلال، آینده و توان بومی در نظر گرفته شود
میادین جنوب را به شرکت های داخلی بسپارید و شمال را به خارجی ها/ در عقد قراردادهای نفتی استقلال، آینده و توان بومی در نظر گرفته شود

سخنگوی کمیسیون فرهنگی با اشاره به این که اقتصاد ما باید بین المللی باشد، گفت: اگر تخصص ما برای اکتشاف و برداشت در حوزه دریای خزر در عمق ۸۰۰ متری کافی نیست می توانیم آن را به خارجی ها سپرده، اما میادین جنوب را به نیروها و شرکت های داخلی بسپاریم.

حجت الاسلام و المسلمین احد آزادی خواه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری یوپنا درباره موضع مجلسی ها درباره موضوع قراردادهای نفتی، اظهار داشت: در مورد قراردادهای نفتی بر این باور هستیم که اقتصاد ما باید بین المللی باشد و روابط بین المللی هم در حوزه نفت و سایر حوزه ها با اقتصاد پیوند و گره دارد. منتها آن چه در بحث این قراردادها مهم است بعد از آن که وزیر محترم نفت در صحن مجلس دفاعیات خود را ارائه داد و قبل از آن نیز در جلسات کارشناسی که در کمیسیون تلفیق داشتیم جمع بندی بر این شد که اولا آن ۱۵ ایرادی که رهبر انقلاب گرفته اند و الحق ایرادات کاملا دقیق و دلسوزانه ای است، حل شود و ثانیا در عقد این قراردادها استقلال، آینده و توان بومی مد نظر قرار گیرد.

در عقد قراردادهای نفتی استقلال، آینده و توان بومی در نظر گرفته شود

نماینده مردم ملایر با توضیح درباره الزاماتی که وزیر نفت باید در موضوع قراردادهای نفتی مد نظر قرار دهد، گفت: اولا عدم تضعیف استقلال یعنی این که اگر کشورهای خارجی وارد کشور شوند و صنعت نفت ما را در بخش عمده ای در دست بگیرند امکان این که به استقلال کشور آسیب برسد هست، اگرچه که این امکان است نه ضرورت، بنابراین مسئولان متولی امر باید مراقب این امکان باشند که به مملکت آسیب نرسد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی، ادامه داد: ثانیا استفاده از متخصصان بومی را نباید نادیده بگیریم. به هر حال کارشناسان و متخصصان داخلی محدودیت هایی را خواهند داشت اگرچه در متن قرارداد استفاده از نیروهای بومی هم آمده است، اما این محدودت نباید موجب تضعیف نیروهای ما شود و آینده کشور را به خطر بیندازد.

وی افزود: قراردادهای نفتی طولانی مدت است. این قراردادها در دوره ۲۰ سال هستند. در این مدت اقتصاد کشور باید رشد کند. اگر به اقتصاد کشور آسیبی برسد و رو به افول برود، به هدفی که در قراردادها به آن اشاره شده است نخواهیم رسید.

حجت الاسلام والمسلمین آزادی خواه، گفت: ما ضمن احترام به وزیر نفت و دولت خدمتگزار عرض می کنیم که ترجیحا تا جایی که ممکن است از میادینی که در عمق آبی زیادی نیستند و می توانند در آن ها برداشت و اکتشاف کنند، از شرکت های داخلی استفاده کرده و شرکت های خارجی را برای حوزه های نفتی که صعب الاکتشاف هستند بگذارند.

میادین جنوب را به شرکت های داخلی بسپارید و شمال را به خارجی ها

وی خاطر نشان کرد: اگر تخصص ما برای اکتشاف و برداشت در حوزه دریای خزر در عمق ۸۰۰ متری کافی نیست می توانیم آن را به خارجی ها واگذار کنیم، اما میادین جنوب را به نیروها و شرکت های داخلی بسپاریم.

گفت و گو: ژیلا آهنگرزاده

انتهای پیام