سه گروه با ایجاد عوارض برای کالاهای آسیب‌رسان مخالفت کردند/ سبک زندگی و نوع تغذیه در بروز بیماری‌های قلبی دخالت دارد
سه گروه با ایجاد عوارض برای کالاهای آسیب‌رسان مخالفت کردند/ سبک زندگی و نوع تغذیه در بروز بیماری‌های قلبی دخالت دارد

وزیر بهداشت با بیان این که سه گروه با ایجاد عوارض برای کالاهای آسیب‌رسان مخالفت کردند، گفت: سبک زندگی و نوع تغذیه در بروز بیماری‌های قلبی دخالت دارد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری یوپنا، سیدحسن قاضی زاده هاشمی در حاشیه هجدهمین کنگره بین المللی تازه‌های قلب و عروق، اظهار داشت:‌ در زمینه پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی زیرساخت‌هایی در کشور ایجاد شده و اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است،

وی افزود: عوارض باید بر کالاهای آسیب‌رسان ایجاد شود ولی ما موفق به این اقدام نبودیم چرا که وزارت بهداشت تنها یک عضو از یک گروه ۴ نفره بود که در این زمینه تصمیم می‌گرفت و ۳ گروه دیگر موافق با لحاظ شدن عوارض بر کالاهای آسیب‌رسان نبودند.

دکتر قاضی زاده هاشمی، ادامه داد: برای تغییر رفتار مردم جهت پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی باید اقدامات لازم را انجام داد و برای کاهش مرگ از این طریق دو اقدام مناسب طی دو سال گذشته صورت گرفته است.

وزیر بهداشت، گفت: از اقدامات صورت گرفته انجام برنامه‌های مداخله جدی از نظر جراحی برای پیشگیری و درمان سکته قلبی بوده که سعی شده از آخرین تکنیک‌ها در این زمینه بهره‌مند شویم. دومین اقدام نیز استفاده از داروهای جدید به شمار رفته که هیأت وزیران تحت پوشش قرار گرفتن آن ها را برای بیمه تصویب کرده است و این مسئله ۸۵ درصد از بروز مرگ در مرحله حاد بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند.

وی اذعان داشت: متأسفانه استفاده از غذاهای فست‌فود در کشور افزایش یافته و دورهمی‌ها در منزل تبدیل به دعوت در رستوران و استفاده از غذاهای مخربی مانند انواع فست‌فود شده است. این در حالی بوده که سبک زندگی و نوع تغذیه در بروز بیماری‌های قلبی دخالت دارد.

وزیر بهداشت با بیان این که هزینه این چنین خریدها باید برای مردم افزایش یابد، گفت: البته برای هر کسی نمی‌توان یک مأمور گذاشت ولی صدا و سیما و سایر رسانه‌ها باید به صورت شفاف عوامل خطر برای بیماری‌ها را به مردم نشان دهند.

وی افزود: اکثر مردم نسبت به تغذیه خود بی‌توجهی می‌کنند، بیش از ۵۰ درصد افرادی که فشار خون دارند از بیماری خود اطلاعی نداشته، همچنین ۵ میلیون نفر در کشور مبتلا به قند بوده که اکثریت آن ها پس از  چند سال ناتوان در کنترل قند می‌شوند و این مسئله معلولیت و مرگ را برای آن ها به همراه دارد.

دکتر قاضی زاده هاشمی درباره تجهیز آمبولانس‌ها جهت اقدام به موقع برای درمان سکته‌های قلبی، گفت: حدود ۱۵۰۰ آمبولانس پس از اجرای طرح تحول توزیع شده است که امیدواریم تا پایان دولت یک هزار مورد دیگر به این میزان افزوده شود. همچنین تلاش می‌شود همه آمبولانس‌ها مجهز به داروهایی که در مرحله حاد بیماری‌های قلبی مؤثر است، مجهز شوند.

وی افزود: خوشبختانه عوارضی بر این موضوع جهت تولیدکننده‌ها در نظر گرفته شده که می‌توانند در کاهش مصرف بسیار پیشگیرانه عمل کنند. در ارتباط با قلیان‌ها نیز خیلی‌ها جهت توجه ما برای جمع‌آوری دلخور هستند ولی با این وجود در اکثر استان‌ها به جز تهران همراهی‌های لازم صورت گرفته است.

وزیر بهداشت با اشاره به همراهی اتحادیه‌ها، استانداری و فرمانداری استان‌ها جهت کاهش مصرف قلیان‌، گفت: جمع‌آوری مراکز توزیع جهت پیشگیری از مصرف بسیار مؤثر است ولی باید توجه داشت این مسئله را باید آگاه‌سازی کرد چرا که اگر مردم از عوارض بی‌خبر باشند، در خانه‌هایشان نسبت به انجام مصرف قلیان اقدام می‌کنند.

انتهای پیام