سرمایه بانک مسکن ۴ برابر شد
سرمایه بانک مسکن ۴ برابر شد

اصلاحیه قانون بودجه سال ۱۳۹۵ سرمایه بانک مسکن را به حدود ۴ برابر افزایش داد.

به گزارش یوپنا،  مظاهریان  معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در شانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران، به چالش‌های بازار مسکن اشاره کرد و گفت: اولین چالش بخش مسکن، بحث نظام تامین مالی است؛ زیرا این نظام بانک‌محور است و بانکها با حجم محدود منابع روبرو هستند. البته خود بانک‌ها همچنان از اعطای تسهیلات بلندمدت رضایت ندارند و در تامین تسهیلات اقشار ضعیف هم دچار تردید هستند.
وی  افزود: برای بهبود نظام تامین مالی مسکن، نیازمند یک نهاد توسعه‌ای هستیم که در این میان باید بانک مسکن به یک بانک توسعه‌ای تبدیل شود.
به گفته وی، مجلس شورای اسلامی در راستای بهبود نظام تامین مالی، در اصلاحیه قانون بودجه سال ۱۳۹۵ سرمایه بانک مسکن را به حدود ۴ برابر افزایش داد که این رقم برای تبدیل بانک مسکن به بانک توسعه‌ای مناسب است.
وی ادامه داد: دومین چالش بخش مسکن، نبود نهاد تضمین در کشور است که هم خریدار و هم فروشنده نسبت به معامله امنیت نسبی داشته باشند و معاملات هم شفاف صورت گیرد.
مظاهریان اظهارداشت : چالش بعدی بازار مسکن، نظام پیش‌فروش ابتدایی و غیررسمی است که باید بهبود یابد تا خریدار با اطمینان بیشتری اقدام به خرید کند.
وی خاطرنشان کرد: نبود نهاد مسکن اجتماعی، چالش بعدی بخش مسکن در ایران است که این موضوع به عدم هم‌افزایی بخش مسکن و تامین اجتماعی باز می‌گردد؛ زیرا یک وزارتخانه نمی‌تواند به تنهایی در بخش ساخت و ساز مسکن اجتماعی فعالیت کند.
وی ادامه داد: نظام واگذاری زمین در کشور هم دچار مشکل است و ۷۳ درصد شهرنشین کشور را پوشش نمی‌دهد که این نظام هم نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.
وی افزود: چالش دیگر بخش مسکن، نظام ساخت و ساز است. در این بخش فاقد یک نظام جامع ساختمانی هستیم که در این زمینه نیز باید فعالیت‌های جدی صورت گیرد.
وی گفت : عدم هماهنگی بین برنامه‌های توسعه شهری از دیگر مشکلات بخش مسکن است. در حال حاضر بافت شهری به شدت فرسوده است و باید بافت‌های هدف و ناکارآمد بهسازی و نوسازی شود.

وی افزود: نبود نهاد تضمین، نظام پیش‌فروش ابتدایی و غیررسمی را در کنار فقدان نهاد مسکن اجتماعی، از مهمترین چالش‌های بخش مسکن در کشور دانست.