اما و اگرهای بازگشایی سفارت کانادا
اما و اگرهای بازگشایی سفارت کانادا

نمایندگان مجلس معتقدند کانادا بدون دلیل منطقی اقدام به تعطیلی سفارت خود در کشورمان کرده لذا نباید به‌راحتی با بازگشایی مجدد آن موافقت شده و باید شرط و شروطی برای آنها تعیین شود.

نمایندگان مجلس معتقدند کانادا بدون دلیل منطقی اقدام به تعطیلی سفارت خود در کشورمان کرده لذا نباید به‌راحتی با بازگشایی مجدد آن موافقت شده و باید شرط و شروطی برای آنها تعیین شود.
به گزارش یوپنا به نقل از خانه ملت، در حالی که بیش از سه سال است که از تعطیلی سفارت کانادا در تهران می گذرد، بارها مقامات این کشور از این تعطیلی ابراز پشیمانی کرده و در خواست بازگشایی مجدد سفارتخانه ها را داشته اند. با این حال هنوز این موضوع بین دو کشور حل و فصل نشده است.

مهم ترین دلیل کانادا برای طرح چندباره خواسته خود جهت بازگشایی سفارت کشورش در تهران برای بهره گیری از شرایط اقتصادی و تجاری کشورمان در دوران پسابرجام است، چنانچه این کشور بر این باور است که در دوره جدید اقتصادی ایران از دایره رقابت ها باز مانده است.

نمایندگان مجلس در گفت و گوهای جداگانه ای که با خانه ملت داشتند معتقد بودند کانادا نمی تواند به راحتی هر زمان که خواست اقدام به تعطیلی سفارتخانه و مجدد اقدام به بازگشایی آن کند لذا باید شرایطی برای این کشور در نظر گرفته شود که جلوی این نوع اقدامات آن گرفته شود. مشروح گفت و گوها را در ادامه می خوانید:

کمالی پور: کانادا پیش از بازگشایی سفارتخانه در تهران حسن نیت خود را اثبات کند

یحیی کمالی پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در واکنش به تقاضای کانادا برای بازگشایی مجدد سفارت خود در تهران، گفت: کانادا در دوره های مختلف دشمنی خود با ایران را نشان داده و در هر اتفاق ساده ای علیه جمهوری اسلامی موضع گیری کرده است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: معتقد هستیم در فضایی که زندگی می کنیم تعامل، همراهی و همکاری یک اصل در دهکده جهانی است لذا نمی گوییم سفارت باز نشود اما شرط و شروط داریم.

وی افزود: لازم است کانادا پیش از بازگشایی سفارت این کشور در تهران حسن نیت خود را نشان دهد.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه لازم است کانادا رسما ثابت کند از دشمنی با ما دست کشیده، خاطرنشان ساخت: اگر این کشور به موضع گیری های خصمانه خود ادامه دهد، بازگشایی سفارتخانه جز ایجاد راهی برای جاسوسی و سرویس دهی به استعمار چیز دیگری در بر نخواهد داشت.

نوروزی: بازگشایی سفارت کانادا در تهران درصورت استرداد خاوری امکان‌پذیر است

حسن نوروزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به درخواست کانادا برای بازگشایی سفارت خود در تهران گفت: زمانی که این کشور اقدام به تعطیلی سفارت خود در تهران کرد ادعا داشت بعد از دومیلیارد دلاری که ازسوی آمریکا مصادره شد، آنها نیز بخشی از اموال ایران را مصادره کنند.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: آنها به خاوری از متهمان پرونده اختلاس ۳هزار میلیاردی پناه داده و قصد همکاری برای بازگشت وی به ایران را ندارند.

وی افزود: کانادا باید تعهد بدهد محکومان ایران را به کشورمان استرداد کند و اگر غیر از این باشد دولت و مجلس آن را بر نمی تابند و اجازه بازگشایی سفارت را نمی دهند.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه دولتمردان کانادایی از ارتباطات بین المللی سوءاستفاده می کنند خاطرنشان کرد: کانادایی ها از هر فرصتی که دست داده استفاده کردند تا علیه جمهوری اسلامی موضع گیری کنند که اغلب بهانه های آنها اتهامات ضد حقوق بشری بوده که صحت نیز نداشته است لذا باید تعهد دهند نسبت به امور داخلی جمهوری اسلامی ایران دخالت نداشته باشند.

جعفرزاده ایمن آبادی: بازگشایی مجدد سفارت کانادا در ایران با ازدست دادن امتیازاتی برای آنها همراه است

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درخصوص احتمال بازگشایی سفارت کانادا گفت: بستن سفارت کانادا در ایران در درجه اول به ضرر خود کانادایی ها تمام شد و اگر برای ما خساراتی داشت اما میزان این خسارت برای آنها بیشتر بود تا جایی که خودشان به این اشتباه اعتراف کردند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: حال برای بازگشایی مجدد که به خواسته خود کانادایی ها هم بود، لازم است همه تضامین بین المللی وجود داشته باشد تا آنها به خاطر یک اتفاق سفارتخانه را نبندند و بدانند بسته شدن سفارتخانه به نفع رفت و آمدهای میان دو کشور نیست.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه اگر قرار بر بازگشایی سفارتخانه ها بود باید یک سری خدمات بین کنسولی محدود شوند، یادآور شد: دولتمردان کانادایی باید بدانند جهت بازگشایی مجدد باید جرایمی را متقبل شوند که البته این جرایم همیشه نقدی نیست و ممکن است امتیازاتی را از دست بدهند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: کانادایی ها برای یک مسأله کوچک سفارت خود در ایران را تعطیل کرده و سفیر خود را از ایران فراخواندند که این اقدام در آداب دیپلماسی نوعی توهین است.

سالک: کانادا از تعطیلی سفارت خود در تهران متضرر شده است

احمد سالک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در رابطه با درخواست مجدد کانادا برای بازگشایی سفارت این کشور در تهران، گفت: ما از کانادایی ها این گله را داریم که چرا روابط خود با ایران را به دلایل واهی قطع کرد اما حال که بازگشته اند معلوم است در حال التماس به جمهوری اسلامی هستند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه دولتمردان کانادایی با دلایل غیرمنطقی سفارت خود در ایران را تعطیل کردند، اظهار داشت: امروز تغییر دولت آنها باعث شده متوجه اشتباه خود شوند و به این نتیجه رسیدند که قطع رابطه با جمهوری اسلامی برای آنها ضرر دارد.

وی افزود: کانادا برای بازگشایی سفارت خود در ایران تلاش گسترده ای را آغاز کرده چرا که تصور می کند از سایر کشورها در ارتباطات بین المللی عقب مانده است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان ساخت: کانادا قصد جبران گذشته خود را دارد چرا که متحمل تحقیرهایی در جامعه بین المللی شده است اما باید بدانند جهت بازگشایی مجدد باید به شرط و شروط ما که بر اساس خطوط قرمز قانون اساسی، اظهارات مقام معظم رهبری و عزت ملت ایران احترام بگذارند.