فوری ترین اقدام برای دانشگاه پیام نور چیست؟
فوری ترین اقدام برای دانشگاه پیام نور چیست؟

دانشگاه پیام نور به استناد مرکز isc وزارت علوم در میان تمام دانشگاه های دولتی ایران موفق به رتبه اول کیفیت آموزشی شد و در همه شاخص های رتبه بندی از جمله پژوهشی و نانو این دانشگاه جزو ۹ دانشگاه اول ایران محسوب می شود.

گروه دانشگاه – نزدیک به سه دهه از فعالیت دانشگاه پیام نور در عرصه آموزش عالی کشور می گذرد.
این دانشگاه در مقطعی از تاریخ انقلاب توانست بار عظیم آموزش عالی کشور را به دوش بکشد و از خروج دانشجویان و دانش آموزان برای تحصیل در خارج از کشور جلوگیری کند و از این رهگذر بخش عمده ای از مشکلات کشور را در آن مقطع حل کرد.
به گزارش خبرگزاری یوپنا، دانشگاه پیام نور طبق رسالت خود مجاز به جذب و پذیرش دانشجو در تمامی مقاطع تحصیلات تکمیلی در دوره های حضوری، نیمه حضوری و مجازی شد و همچنین این دانشگاه مکلف به گسترش دوره های ارشد و دکتری شد.
این دانشگاه البته امروزه توانسته است با گسترش خود در تمام نقاط کشور و حتی خارج از مرزها در داخل بیش از ۵۰۰ مرکز و در خارج کشور ۶۴ مرکز و نمایندگی داشته باشد.
پیام نور با حضور در مناطق مختلف کشور توانست بسیاری از متقاضیان تحصیل در مقاطع دانشگاهی را به آرزوی خود برساند و در این رهگذر این پیام نور بود که هزینه کرد تا به مراکز و نقاط مختلف رفته و هزینه ای را بر دوش مردم نگذاشت.
این دانشگاه که به واسطه ارزان بودن شهریه و حضور در مناطق کمتر توسعه یافته به نمادی برای محرومان و بخش ضعیف جامعه شهره شده است، در کارزار علمی نیز نشان داد با منبع محور بودن و آزمون های هماهنگ، کیفیت آن همپا با کمیت گام برداشته است .
به طور مثال ۳۰ درصد کل پذیرفته شدگان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاههای دولتی کشور دانشجوی پیام نور بوده اند، نفرات اول آزمون های استخدامی و وکالت کشور از این دانشگاه بوده اند، در برنامه های فرهنگی و قرآنی دانشگاه پیام نور حرف اول را در کشور می زند و جالب است بدانیم این دانشگاه پیام نور است که در بیشتر مسابقات پرچم ایران را در مسابقات جهانی بالا نگه داشته است.
خوب است بدانیم این دانشگاه نه تنها هزینه ای اندک از دانشجویان اخذ می کند بلکه بار مالی برای دولت هم ندارد و در مقایسه با سایر دانشگاه ها این دانشگاه نشان داده هم از بعد کارآمدی و هم به صرفه بودن در ردیف اول است.
دانشگاه پیام نور به استناد مرکز isc وزارت علوم در میان تمام دانشگاه های دولتی ایران موفق به رتبه اول کیفیت آموزشی شد و در همه شاخص های رتبه بندی از جمله پژوهشی و نانو این دانشگاه جزو ۹ دانشگاه اول ایران محسوب می شود.
در تمام دنیا چنین دستاوردی را علاوه بر حفظ، تقویت و گسترش می دهند و آن را جایگزین مدل های قدیمی تر و ناکارامد تر می کنند.
با چه توجیهی باید پذیرفت که این دانشگاه در مقاطع تحصیلات تکمیلی گسترش نیابد و در حالی که این اجازه به موسساتی داده شود که نه تنها از نظر کیفیت قابل رقابت با پیام نور نیستند بلکه هزینه سرسام آوری را به دانشجویان و خانواده ها تحمیل می کنند.
آیا بهتر نیست برای بهتر شدن کیفیت دانشگاه ها و همچنین کاهش هزینه های مردم و دولت، فضای دانشگاهی کشور را رقابتی کنیم تا خود مردم انتخاب کنند با چه سیستم آموزشی می توانند به اهداف خود برسند؟
آیا این اقدام کمک به افزایش کیفیت دانشگاه ها و بالا رفتن سطح علمی دانشجویان و افزایش تولیدات علمی کشور نخواهد بود که در نهایت منافع آن به کل جامعه خواهد رسید.
در حالی که در چند سال اخیر همه دانشگاه ها به سبب کاهش جمعیت دانش آموزی کشور صندلی های خالی آنها رو به فزونی است، دانشگاه پیام نور کمترین ریزش در استقبال مردم و دانشجویان مواجه شده و آیا این بهترین پیام برای شنیدن صدای مردم نیست؟
بی شک تولیدات پژوهشی یک دانشگاه ارتباط مستقیمی با تعداد دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی دارد و پیام نور علیرغم آنکه کمترین سهم را از دانشجویان از این مقاطع دارد اما در رتبه بندی های پژوهشی دانشگاه های کشور جزو ۹ دانشگاه اول ایران است
به هر روی در عصر کنونی برای افزایش تولیدات علمی چاره ای جز رقابتی کردن دانشگاه ها نداریم و امروز نگاه ما به آموزش عالی ودانشگاهها باید بلند مدت و منافع ملی مدار باشد