رونق آسمان ایران در سایه تدبیر دولت یازدهم/ اثرات مثبت برجام بر صنعت هوانواردی خود را نشان داد
رونق آسمان ایران در سایه تدبیر دولت یازدهم/ اثرات مثبت برجام بر صنعت هوانواردی خود را نشان داد

این در حالیست که پیش از اجرای برجام این رقم تقریبا کمتر از ۵۵ بوده و از آن تاریخ تاکنون مقاصد مهمی از جمله نگلیس – کانادا – کره جنوبی – ژاپن – تایلند – هند و اتریش پس از چند دهه برقرا شده یا برقرار خواهد شد.

گروه اقتصادی – سال گذشته پس از چندین دور گفت‌وگوهای فشرده سرانجام امضای طرفین روی سند اولیه برجام نقش بست و برنامه اقدام متقابل مشترک میان ایران و شش قدرت جهانی وارد فاز اجرا شد. در ادامه با اجرایی شدن مرحله به مرحله توافقات در۲۷ دی ماه سال گذشته حصر اقتصادی ایران پس از سال‌ها شکست. اکنون از زمان توافق برجام یک سال می‌گذرد و دراین مدت تحولات قابل توجهی دراقتصاد ایران رخ داده است، تحولاتی که آثار فوری و بلندمدتی در پی داشته است.

به گزارش خبرگزاری «یوپنا»، بی‌شک یکی از آثار مستقیم برجام را می توان در حوزه صنعت هوانوردی جستجو کرد به طوریکه بعد از اجرای برجام در نخستین سفر اروپایی رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه ۵ سند سرمایه‌گذاری در حوزه راه و شهرسازی به امضا رسید که از این اسناد، ۴ سند متعلق به صنعت هوانوردی و از این ۴ سند نیز ۳ سند مربوطه به حوزه فرودگاهی بود.

همانطور که گفته شد نخستین اخبار بعد از اجرای برجام موضوع لغو تحریم‌های «فروش هواپیما به ایران» بود که بر اساس آن امکان مذاکره مستقیم شرکت‌های هواپیمایی ایرانی با شرکت‌های هواپیماسازی بزرگ و مطرح دنیا فراهم شد. البته این مذاکرات از ماه‌ها قبل از اجرای برجام بین شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) به عنوان شرکت هواپیمایی ملی کشورمان با شرکت هواپیما سازی ایرباس آغاز شده بود تا پس از اجرای برجام طرفین وارد مذاکرات نهایی و انعقاد قراردادها شوند.

در همین راستا در نخستین سفر رئیس جمهور به اروپا که برخی اعضای کابینه دولت یازدهم از جمله وزیر راه و شهرسازی نیز در آن سفر حضور داشت، مذاکرات نهایی در خصوص خرید هواپیماهای نو از شرکت ایرباس انجام شد و در همان سفر پیش‌ قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس با شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) منعقد شد که از این تعداد ۴۵ فروند از خانواده ایرباس ۳۲۰ (اعم از ۳۲۰ و ۳۲۱)، ۴۵ فروند ایرباس ۳۳۰، تعداد ۱۶ فروند هواپیمای ایرباس ۳۵۰ به عنوان مدرن‌ترین محصول ایرباس و ۱۲ فروند هواپیمای پهن پیکر ایرباس ۳۸۰ است. این هواپیماها مخصوص مسیرهای طولانی داخلی، منطقه‎ای و مسیرهای اروپایی و بین قاره‌ای هستند.

 ایرانی‌ها سالانه چیزی حدود ۶ میلیارد دلار بلیت از ایرلاین‌های خارجی می خرند که با ورود هواپیماهای جدید این ارز از ایران خارج نمی‌شود.

از سوی دیگر سالانه چیزی حدود ۲۰ میلیون سفر داخلی هوایی انجام می شود و تقاضا برای سفر هوایی درحال افزایش است بنابراین خرید هواپیما به نفع ایرلاین‌های داخلی خواهد بود.

افزایش مقاصد بین‌المللی پروازهای داخلی

بنابراین گزارش، شرکت هواپیمایی داخلی در ناوگان هوایی فعالیت دارند که از ۲۳ فرودگاه داخلی به ۷۰ مقصد بین‌المللی بین المللی پرواز می‌کنند.

این در حالیست که پیش از اجرای برجام این رقم تقریبا کمتر از ۵۵ بوده و از آن تاریخ تاکنون مقاصد مهمی از جمله نگلیس – کانادا – کره جنوبی – ژاپن – تایلند – هند و اتریش پس از چند دهه برقرا شده یا برقرار خواهد شد.

224268_570

تاثیر افزایش مقاصد پروازی بین المللی در حوزه های اقتصادی و آسان تر شدن تجارت و همچنین رونق گردشگری خود را بوضوح نشان خواهد داد و علاوه بر اینکه مانع خروج ارز بواسطه خرید از ایرلاین های خارجی می شود، می تواند زمینه ارزآوری و همچنین رشد و شکوفایی صنعت گردشگری شود که می طلبد در این زمینه اقدام و تهمیدات لازم برای استفاده هرچه بهتر اندیشیده شود.

توسعه زیرساخت های فرودگاهی

در حوزه فرودگاهی نیز یادداشت تفاهم همكاری با سرمایه‌گذار فرانسوی (شركت‌ونسی) برای توسعه و تكمیل فرودگاههای امام خمینی (ره)، مشهد و  اصفهان مبادله شد. بر اساس این قرارداد ظرفیت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در ۳ فاز افزایش می‌یابد که در فاز نخست یک ترمینال موقت با ظرفیت ۳.۵ میلیون مسافر طی یکسال ساخته می‌شود. همچنین قرار است یک ترمینال جدید با عنوان ترمینال «ایرانشهر» در مدت ۴۰ ماه با ظرفیت اعزام و پذیرش حدود ۲۰ میلیون مسافر در سال با سرمایه گذاری فرانسه ساخته شود.

افزایش قابل توجه پروزاهای عبوری

اما در بخش پروازهای عبوری طبق آمار ارائه شده در ۱۱ ماه ۹۳ تعداد ۲۴۵ هزار و ۷۵۱ پرواز عبوری از آسمان کشور انجام شد که این میزان با ۴۱ هزار و ۱۵۳ پرواز افزایش، در ۱۱ ماه امسال به ۲۸۶ هزار و ۹۰۴ سورتی پرواز رسید که توسط کنترلرهای مرکز کنترل ترافیک هوایی کشور هدایت و راهبری شدند و به سلامت از فضای امن آسمان ایران عبور کردند.

به گزارش خبرگزاری «یوپنا»، همچنین ۹ ماهه ابتدایی سال گذشته  ۲۲۸هزار پرواز عبوری از فضای ایران انجام شد که مدیریت این ایرلاین‌های خارجی توسط کنترلرهای مرکز کنترل ترافیک هوایی ایران انجام شد.

اهم اتفاقات صنعت هوانوردی و فرودگاهی در سال ۹۴

– در بخش کالا نیز ۶۵ هزار تن كالا توسط حمل و نقل هوایی ایران جابجا شد.

– تبادل ۵ فقره تفاهم نامه در بخش هوایی  بین ایران و سایر كشورها برای دستیابی به جایگاه مناسب درشبكه و بازارحمل ونقل بین المللی

– بهسازی عوامل پروازی از طریق اصلاحات مورد نیاز همچون ترمیم اساسی باندها و سطوح پروازی فرودگاه مهرآباد به عنوان پر ترافیک ترین فرودگاه کشور

– انجام فلایت چک از دستگاههای ناوبری  فرودگاههای کشور

– نصب و راه اندازی دستگاه سامانه امنیتی X-RAY و GATE-WAY در فرودگاه امام (ره)

فعالیت‌های انجام شده به منظور توسعه اقتصادی و بازرگانی

جذب سرمایه گذاری داخلی و مشاركت بخش خصوصی

سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی در شركت فرودگاه‌های كشور در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۴ به مبلغ ۱،۵۳۱ میلیارد ریال بوده است این سرمایه‌گذاری‌ها در فرودگاه کرمان بوده كه عناوین آنها عبارت است از :پروژه‌های ساخت ساختمان آموزشگاه خلبانی و اجرای سایبان و ساخت ترمینال مسافری ۲۰۰۰۰ متری

جذب سرمایه گذاری خارجی

از ابتدای سال ۹۴ مذاکرات موثر و فشرده‌ای با شرکت‌های فرانسوی ADP و VINCI جهت سرمایه‌گذاری در توسعه فرودگاه‌های بین‌المللی امام خمینی (ره)، شهید هاشمی‌نژاد مشهد و شهید بهشتی اصفهان صورت گرفته که نتیجه آن آماده‌سازی تفاهم نامه با دو شرکت مزبور جهت امضا در سفر ریاست محترم جمهور به فرانسه می‌باشد که گامی مهم جهت انعقاد قرارداد نهایی محسوب می‌شود. مذاکره با شرکتهای خارجی (اروپایی) علاقمند به سرمایه‌گذاری جهت احداث هتل در فرودگاه‍‌ها و ناوبری هوایی ایران و مذاکره با شرکتهای چینی بمنظور سرمایه‌گذاری در فرودگاههای بوشهر و اهواز انجام شده است.از طرفی امنیت پایدار فضای ایران، کوتاه شدن مسیر و زمان و کاهش مصرف سوخت از جمله دلایل افزایش تمایل شرکت های غربی و آسیایی برای تردد هواپیماهایشان در مسیر اروپا – آسیا و بالعکس از آسمان کشورمان است.

افزایش راههای هوایی، کنترل آن توسط تجهیزات ناوبری هوایی و هدایت دقیق هواپیماها در فضای کشورمان از دیگر دلایل تاثیرگذار بر تمایل شرکت های هوایی برای تردد از آسمان ایران است.

در همین راستا بدنبال افزایش پروازهای عبوری از آسمان کشورمان، وزیر راه و شهرسازی گفت: باید از فرصت به وجود آمده به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم، مهم این است که از ایران تصویری را به خطوط هواپیمایی جهان ارائه کنیم که فضای کشورمان علاوه بر امنیت از ایمنی بالا نیز برخوردار است. در حال حاضر تمایل بخش زیادی از پروازهای عبوری از کشورهای منطقه به درخواست سازمان های بین المللی حمل و نقل هوایی چون یاتا و ایکائو به سمت فضای کشورمان گرایش یافته لذا باید تلاش کنیم زمینه های حفظ سطح این پرواز ها و حتی افزایش ظرفیت ها را برای پذیرش پروازهای عبوری فراهم کنیم.

وی سپس از هماهنگی با مقامات امنیتی برای کاهش نقاط ممنوعه پروازی خبر داد و گفت: در حال هماهنگی بیشتر با مقامات امنیتی هستیم تا علاوه بر افزایش ایمنی و امنیت فضای کشور بتوانیم در جهت استفاده اقتصادی با کاهش مسیر های ممنوعه به سمت آزادسازی این فضا تا جایی که امنیت کشور اجازه می دهد، حرکت کنیم.

آخوندی معتقد است: رشد و تداوم روند پروازهای عبوری از آسمان کشور مقدمه فعال سازی ترانزیت هوایی از فضای ایران است و این موضوع می تواند مبنای درآمد بسیار قابل توجهی برای اقتصاد ملی از بستر توسعه ترانزیت از مرزهای هوایی کشور را فراهم کند.

phdwall.com

ترافیک بی سابقه هواپیماهای خارجی در آسمان جمهوری اسلامی ایران

پیشتر مدیرعامل شرکت مادر تخصصی فرودگاه های کشور گفته بود: در حال حاضر در طول شبانه روز فضای جمهوری اسلامی پذیرای بیش از ۹۵۰ فروند هواپیمای خارجی است که این تعداد در طول تاریخ صنعت هوانوردی بی سابقه بوده است. فعالیت ۲۴ ساعته پرسنل متخصص در هدایت هواپیماهای عبوری و بهره مندی آنها از سیستم های ارتباطی، ناوبری و راداری پیشرفته از دیگر دلایل افزایش پروزاهای عبوری از فضای ایران است.

وی با بیان آنکه حادثه تاسف بار سقوط هواپیمای مالزیایی در اوکراین و حوادث اخیر عراق در افزایش پروازهای عبوری از فضای کشور تاثیر بسزایی داشته است، اظهار داشت: با افزایش بی سابقه پروازهای عبوری برای نخستین بار در تاریخ ۲۰ مهرماه سال جاری تعداد هواپیماهای عبوری به یک هزار و ۱۵ پرواز رسید و هم اکنون روزانه بیش از ۹۵۰ پرواز از کشورهای اروپایی به آسیا و بالعکس با هدایت متخصصان حوزه هوانوردی از آسمان کشورمان عبور می کنند. با توجه به استقبال شرکت های هوایی و روند افزایش پروازها، هم اکنون راههای هوایی کشور به بیش از ۹۶ راه رسیده است و در حال حاضر به صورت شبانه روزی با ۱۱ کشور همسایه در حال مبادله ترافیکی در حوزه هوانوردی هستیم.

شوشتری با بیان اینکه پروازهای عبوری در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد مطلوبی برخوردار شد، خاطرنشان کرد: طی شش ماهه نخست سال جاری تعداد پروازهای عبوری از آسمان کشور به ۱۰۹ هزار و ۲۰۶ پرواز رسید و این نشان دهنده استقبال شرکت های هوایی برای عبور از آسمان کشورمان است.

معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه های کشور با اشاره به آمار سال گذشته پروازهای عبوری، افزود: در شش ماهه نخست سال ۹۲ تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران به حدود ۸۲ هزار پرواز رسید که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۴ از رشد ۳۲.۱ درصدی برخوردار شده است.

سالها است با تلاش نیروهای نظامی و انتظامی ثبات و امنیت در اقصی نقاط کشور حاکم است و در منطقه ای که با حضور مستکبران همواره شاهد درگیرهای نظامی هستیم، جمهوری اسلامی ایران به عنوان جزیره ثبات و امنیت باید از این موقعیت منطقه ای خود حداکثر استفاده را ببرد.