راه‌اندازی ۱۰ هسته پژوهشی در مناطق ده‌گانه وزارت بهداشت
راه‌اندازی ۱۰ هسته پژوهشی در مناطق ده‌گانه وزارت بهداشت

معاون پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اعلام اینکه ۱۰ هسته پژوهشی به‌عنوان مراکز پژوهشی در مناطق ده‌گانه وزارت بهداشت راه‌اندازی می‌شود، عنوان کرد: اعتبار این مراکز از طریق وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها تامین خواهد شد.

معاون پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اعلام اینکه ۱۰ هسته پژوهشی به‌عنوان مراکز پژوهشی در مناطق ده‌گانه وزارت بهداشت راه‌اندازی می‌شود، عنوان کرد: اعتبار این مراکز از طریق وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها تامین خواهد شد.

به گزارش یوپنا به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام داوود رنجبران در اولین نشست هسته‌های پژوهشی استادان معارف اسلامی دانشگاه‌های سراسر کشور که در محل هتل خورشید تابان مشهد در حال برگزاری است، اظهار کرد: اساتید کمتری از گروه‌های آموزشی همچون گروه معارف هستند که به دلیل محصور شدن در دوره کارشناسی امکان فعالیت‌های پژوهشی به‌صورت طبیعی برای آنان وجود نداشته باشد، این اساتید امکان گرفتن پایان‌نامه، تولید مقاله همراه دانشجو و… را ندارند، بنابراین اساتید در حوزه مسائل پژوهشی مشکلاتی دارند.

وی با بیان اینکه با عنایت وزارتخانه‌های علوم و بهداشت بخشی از آیین‌نامه ارتقاء جدید به نفع گروه‌های معارف ترمیم‌ شده است، ادامه داد: متاسفانه ظاهرا در این ماجرا اشتباهی رخ داده و در بخش وزارت علوم به اصلاحی که در مورد ارتقاء اعضای هیات علمی باید انجام می‌شد، تاکید شده اما در بخش وزارت بهداشت تصریح انجام‌ نشده است البته دکتر لاریجانی دستور دادند موارد لازم در شیوه‌نامه‌ای که در حال حاضر برای این کار در دست تدوین است، دیده شود؛ اما خواسته ما تاکید مجدد به ترمیم است، در وزارت علوم دو تبصره به بحث ارتقا اضافه شده که قدم مبارکی است.

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه ۱۶ واحد درسی در دانشگاه‌های کشور توسط گروه‌های معارف ارائه می‌شود، اضافه کرد: دروسی که اساتید معارف ارائه می‌دهند، یک درس پایه حساب می‌شود بنابراین ما یک دهم دروس دوران کارشناسی را در دانشگاه‌های کشور ارائه می‌دهیم.

رنجبران حجم واحدهای ارائه شده توسط اساتید معارف به دانشجویان مقطع کارشناسی را حجم بالایی دانست و یادآور شد: این حجم گاهی به ۱۵۰ هزار واحد می‌رسد، گسترده بودن مخاطبین ما نیاز به شبکه دینی مذهبی و حضور روحانیون و اساتید برجسته دارد که باید در تمام دانشگاه‌ها حضور داشته باشند.

تنها ۱۲۰۰ نفر از استادان معارف استخدام رسمی هستند

وی با بیان اینکه طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی موظف هستیم در مقطع کاردانی و کارشناسی درس معارف را ارائه دهیم، عنوان کرد: متاسفانه حجم گسترده دروس توسط اساتید استخدامی ارائه نمی‌شود، حدود ۷۵۰۰ استاد معارف در سطح کشور فعالیت می‌کنند درحالی‌که از اول انقلاب تاکنون تنها ۱۲۰۰ نفر استخدام رسمی بوده‌اند.

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: از دلایلی که گروه معارف نمی‌تواند مطابق انتظارات فعالیت داشته باشد، عدم حضور جدی و موثر در عرصه اعضای هیات علمی است و مشکلی جدی در این حوزه وجود دارد.

رنجبران تصریح کرد: بخش زیادی از اساتید معرف، مدعو هستند و درحالی‌که بار زیادی را بر دوش می‌کشند، اما جایی دیده نمی‌شوند؛ حتی همچون آموزش‌وپرورش نمی‌توانیم آنان را ثابت در دانشگاه نگه‌داریم.

وی گفت: برای اینکه یک استاد معارف سر کلاس برود، هم ازنظر علمی و هم ازنظر گزینش‌های عمومی فرآیندی سخت و سنگین وجود دارد.

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: نسبت به اساتید معارف انتظارات تربیتی وجود دارد درحالی‌که به آنان ابزار آموزشی داده شده است؛ یعنی این اساتید باید همچون استادان دیگر حضور و غیاب کنند و نمره بدهند؛ برای ما نیز در مرحله اول تربیت مهم است و اینجاست که کارمان سخت و دشوار می‌شود.

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: معدل کشوری ارزیابی ارائه دروس معارف توسط اساتید ۳٫۵ از ۴ است که نشان‌دهنده مجاهده اساتید است. آنان گاهی با مشکلات زیادی همچون کثرت دانشجویان، حق‌التدریس بودن و… مواجه هستند.

دانشگاه علوم پزشکی نیازمند ۱۶۰ عضو هیات علمی در گروه معارف است

رنجبران عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی به حدود ۱۶۰ عضو هیات علمی نیاز دارد، بعضی از دانشگاه‌های علوم پزشکی یک عضو هیات علمی هم ندارند، درخواست داریم حداقل در وزارت بهداشت طی یک برنامه زمان‌بندی‌شده، این امکان فراهم شود که اعضای هیات علمی گروه معارف را پوشش دهیم و اعضای استخدامی را داشته باشیم.

وی ادامه داد: البته متوجه محدودیت دانشگاه‌ها هستیم که اولویت را با رشته‌های تخصصی خود قرار می‌دهند اما کسری از این نیاز باید در اختیار گروه‌های معارف قرار بگیرد.

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه معارف مشغول تربیت مدرسین معارف اسلامی است و اگر امکان بورسیه شدن تعدادی از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در دانشگاه علوم پزشکی فراهم شود اقدام مبارکی است.

رنجبران با بیان اینکه دانشجویان دانشگاه معارف فقط برای تدریس معارف تربیت می‌شوند، یادآور شد: شاید کمتر دانشگاهی وجود باشد که فارغ‌التحصیلان آن امکان جذب به عنوان هیات علمی را داشته باشند.

وی از منعقد شدن تفاهم‌نامه‌ای میان معاونت آموزشی و پژوهشی نهاد مقام معظم رهبری و معاونت‌های پژوهشی و آموزشی وزارت بهداشت خبر داد و گفت: بندهای زیادی از این تفاهم‌نامه اجرایی شده اما بر اجرایی شدن کامل تفاهم‌نامه تاکید می‌کنیم، اجرایی شدن تفاهم‌نامه برای ارتقای بخش معارف در دانشگاه‌ها مفید خواهد بود.

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اعلام اینکه ۱۰ هسته پژوهشی به‌عنوان مراکز پژوهشی در مناطق ده‌گانه وزارت بهداشت راه‌اندازی خواهد شد، عنوان کرد: اعتبار این مراکز از طریق وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها تامین خواهد شد.

رنجبران با اشاره به اینکه تاکنون در ۱۵ استان به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی دوره آموزشی برای اساتید معارف برگزار شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم مسیر برگزاری دوره‌ها بادوام باشد.