پشت پرده دستور ترامپ برای لغو ویزای ایرانیان کیست؟ (+تصاویر)
پشت پرده دستور ترامپ برای لغو ویزای ایرانیان کیست؟ (+تصاویر)

در پی صدور فرمان رئیس جمهور آمریکا درخصوص محدودیت سفر مهاجران و اتباع برخی کشورها به ایالات متحده، تا کنون ۱۰۰هزار ویزا لغو شده است.

گروه سیاسی_ یاسین خرم پور_ اقدام اخیر ترامپ درباره صدور فرمانی که براساس آن ورود شهروندان از ایران، سوریه، عراق، لیبی، سومالی، سودان و یمن به آمریکا ممنوع شد، بازتاب و واکنش های زیادی به همراه داشت؛ در ایران نیز وزارت خارجه کشورمان، سفیر سوئیس را به عنوان حافظ منافع آمریکا احضار و یادداشت اعتراضی ایران را به وی تسلیم کرد.
در پی صدور فرمان رئیس جمهور آمریکا درخصوص محدودیت سفر مهاجران و اتباع برخی کشورها به ایالات متحده، تا کنون ۱۰۰هزار ویزا لغو شده است.
پایگاه اینترنتی «هیل» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و اشاره می کند، این فرمان جدید، «محافظت از ملت در برابر حملات تروریستی اتباع خارجی» نام دارد و بر اساس آن، ورود اتباع چند کشور به خاک آمریکا، ممنوع شد.
در توضیح درباره این فرمان، ترامپ مدعی شده که صدور آن به معنای ممنوع کردن ورود مسلمانان به خاک آمریکا نیست. وی گفته: «اما این ها کشورهایی با حجم قابل توجه تروریسم بوده و کشورهایی هستند که مردمشان می خواهند بیایند و برای ما مشکلات فراوانی ایجاد کنند. کشورها ما خودش به اندازه کافی مشکل ندارد».

تصویر مرتبط

وی گفته برخی افرادی که به آمریکا می روند، دارای «نیات شیطانی» هستند و وی تمایلی ندارد به این افراد اجازه ورود به آمریکا را بدهد.
به طور کلی به توجه به پیشینه تاریخی حوادث تروریستی و توجیه ترامپ برای حفظ امنیت آمریکا، استدلال های وی تا حدی غیر منطقی به نظر می رسد. در زیر پشت پرده های این فرمان اجرایی ترامپ را خواهم آورد:
۱- ترامپ ۷ کشوری را منع کرده است که تا به حال عمیلیات تروریستی در اروپا و امریکا انجام نداده اند.
۲- ترامپ نام عربستان سعودی را در این فهرست اعلام نکرد، در صورتی که خطرناک ترین اقدام تروریستی بر علیه آمریکا (حملات ۱۱ سپتامبر)، توسط عربستان سعوی انجام پذیرفت. گاردین این سوال را مطرح می کند که آیا ترامپ به دلیل داشتن روابط تجاری با سعودی های ثروتمند از ذکر نام انها در فهرست خود داری کرده است؟ این در حالیست که ۱۵ نفر از ۱۹ هواپیماربایی که در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر نقش داشتند، شهروند عربستان بودند.

۳- همچنین عدم ذکر نام مصر در فهرست کشورهای تحریم شده، با آن که سرکرده هواپیما رباهای حادثه یازده سپتامبر «محمد عطا»ی مصری بود، خود گویای این امر است است که دولت جدید آمریکا به بهانه حفظ امنیت به دنبال اجرای سیاست های خود در منطقه خاورمیانه می باشد. چون به نظر می رسد روابط ترامپ با السیسی دلیل مستثنی شدن مصر از لیست ۷ کشور است.
۴- عربستان سعودی با سیاست های خود بسیاری از برنامه های آمریکا از جمله طرح مبارزه با داعش را با مشکل مواجه کرده است. اسناد منتشر شده از سوی ویکی لیکس نشان می‌دهد عربستان سعودی و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس که با آمریکا روابط دوستانه ای دارند، از گروه های تروریستی همچون طالبان و القاعده حمایت مالی می کنند.

ایندیپندنت می نویسد: این کشور وهابی که به صورت افراط گرایانه‌ای قوانین اسلام را تحریف کرده است و به اجرا در می آورد، حامی بزرگی برای گروه تروریستی داعش است و بنیادهای فکری گروه تروریستی داعش تا حد زیادی به تفکر وهابیت نزدیک است.

2362194
۵- کنار هم گذاشتن کشورهایی مانند ایران، عراق، سوریه و یمن تا حدودی این فرضیه را تقویت می کند، که هدف ترامپ بیشتر تحت تاثیر گذاشتن ایران باشد.

ایران در کشورهای عراق، سوریه و یمن تا حدودی قدرت و نفوذ دارد و با این کشورها منافع مشترکی را دنبال می کند، ترامپ به این حرکت در شرف فشار بیشتر بر این کشورها و سایر شرکای جمهوری اسلامی باشد.
۶- به نظر می رسد پشت پرده این فرمان ترامپ، شخص نتانیاهو و رژیم صهیونیسم باشد. به رسمیت نشناختن رژیم صهیونیستی توسط جمهوری اسلامی و شرکای ایران باعث شده تا نتانیاهو از ترامپ برای فشار بر جمهوری اسلامی استفاده کند. در واقع نتانیاهو گرایشات سیاسی و ملی گرایی ترامپ را ابزاری برای فشار بر ایران قرار داد. اولین نشانه های تحت تاثیر قرار گرفتن ترامپ توسط نتانیاهو در روز تحلیف ریاست جمهوری کاملاً آشکار بود، چون بعد از ۳۰ سال یک خام خام یهوی برای رئیس جمهور آمریکا سخنرانی کرد.

نتیجه تصویری برای ترامپ و نتانیاهو