احیاء و ترویج بازیهای سنتی در منطقه دو شهرداری تهران
احیاء و ترویج بازیهای سنتی در منطقه دو شهرداری تهران

همزمان با گرامیداشت ایام مبارک دهه فجر و اجرای برنامه های فرهنگی و ورزشی در سطح محلات شهر تهران، جشنواره بازی های سنتی و جشن انقلاب ویژه دانش آموزان مدارس مقطع ابتدایی منطقه دو به مدت ۴ روز در مجموعه ورزشی سردار شهید شوشتری برگزار شد.

همزمان با گرامیداشت ایام مبارک دهه فجر و اجرای برنامه های فرهنگی و ورزشی در سطح محلات شهر تهران، جشنواره بازی های سنتی و جشن انقلاب ویژه دانش آموزان مدارس مقطع ابتدایی منطقه دو به مدت چهار روز در مجموعه ورزشی سردار شهید شوشتری برگزار شد.


به گزارش یوپنا به نقل از روابط عمومی حوزه معاونت اجتماعی و فرهنگی منطقه دو شهرداری تهران، بازیهای سنتی و نقش مهم آنها در پرورش و روحیه کودکان به عنوان یک بار فرهنگی محسوب می شوند.آنگونه که مطالعات نشان داده است بالغ بر ۱۵۰ نوع بازی سنتی در ایران وجود داشته که به مرور زمان و تغییر شیوه های زندگی، نسل امروز با بسیاری از آنها بیگانه است. آنچه که محققان تربیتی به آن معتقدند آن است که کودک بسیاری از نقش های اجتماعی را می تواند از طریق بازیهای محلی یاد بگیرد و به ایفای آنها بپردازد. عوارض سوء ناشی از بازیهای رایانه ای امروز اعم از کم تحرکی، چاقی، افسردگی و … امروز گریبانگیر کودکان و نوجوانان بسیاری از خانواده های شده است.

در همین راستا برگزاری چنین جشنواره هایی ضمن معرفی بازیهای سنتی به نسل جدید می تواند در احیاء و ترویج آن در میان کودکان و نوجوانان بیانجامد.
جشنواره تفریحی بازیهای سنتی منطقه دو نیز با همین هدف به مدت چهار روز میزبان دانش آموزان مقاطع دبستان منطقه بود. در این جشنواره بازیهایی از قبیل هفت سنگ ، طناب کشی ، گانیه ، زو ، وسطی و … همراه با آموزش به مخاطبین اجرا شد.
گفتنی است در اختتامیه این جشنواره علاوه بر برگزاری برنامه های شاد و مناسبتی با ۲۲ بهمن ماه از تیم های برگزیده این جشنواره تقدیر به عمل آمد. همچنین در نمایشگاه جنبی این مراسم ،جشنواره غذا و فروش محصولات صنایع دستی بانوان سرپرست خانوار در محوطه ورزشگاه شهید شوشتری بر پا شد .