وزیر امور خارجه آلمان گفت: آمریکا به طور خطرناکی در حال دامن زدن به تنش ها و راه اندازی یک رقابت تسلیحاتی جدید در خاورمیانه است.

وزیر امور خارجه آلمان گفت: آمریکا به طور خطرناکی در حال دامن زدن به تنش ها و راه اندازی یک رقابت تسلیحاتی جدید در خاورمیانه است.
به گزارش یوپنا به نقل از الجزیره، زیگمار گابریل ضمن متهم کردن ترامپ به تشدید اختلافات و کشمکش ها در خاورمیانه، از قطع روابط همسایگان قطر با دوحه به عنوان خطر بروز یک رقابت تسلیحاتی جدید یاد کرد.
عربستان سعودی و متحدینش همچون: مصر، امارات متحده عربی و بحرین روز دوشنبه از روابط سخت دیپلماتیک و بسته شدن مسیرهای هوایی، دریایی و زمینی با قطر خبر دادند.
این مشاجرات در کمتر از یکماه پس از سفر ترامپ به عربستان و درخواست وی از کشورهای اسلامی مبنی بر اتحاد بر ضد افراطی گری آغاز شد.
گابریل در مصاحبه با یک روزنامه آلمانی اظهار داشت: معاملات کلان تسلیحاتی اخیر رئیس‌جمهور ایالات متحده با پادشاه های کشورهای خلیج (فارس)، احتمال رقابت تسلیحاتی را تشدید می‌کند و این سیاست بسیار غلطی است و قطعا آلمان چنین سیاستی را دنبال نمی‌کند.
وی افزود: من نگران تشدید این تنش ها و بروز عواقب آن برای منطقه خاورمیانه هستم.

ترامپ روز سه شنبه ضمن حمایت از عربستان و متحدانش در انزوای قطر، این کشور را به افراطی گری متهم کرد. این در حالی است که قطر به واسطه استقرار بزرگترین پایگاه هوائی آمریکا در خاورمیانه در خاکش، به عنوان یکی از متحدان کلیدی ایالات متحده در منطقه محسوب می شود.
ترامپ در سفر اخیرش به عربستان سعودی قرارداد تسلیحاتی به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار را با این کشور منعقد کرد.
وزیر امور خارجه آلمان نسبت به انزوای کامل قطر و تهاجم نسبت به موجودیت این کشور هشدار داد و بروز چنین اقداماتی را عامل بروز بحران های خطرناک در منطقه دانست و اظهار داشت به نظر می‌رسد که قرار است قطر کم و بیش منزوی شده و بقایش با بحران مواجه شود.
وزیر خارجه آلمان در پایان از توافق هسته‌ای با ایران به عنوان یکی از مهمترین اقدامات در پیشگیری از چنین رقابت های تسلیحاتی در منطقه خاورمیانه یاد کرد.
گابریل روز چهارشنبه در برلین با همتای عربستانی خود دیدار خواهد کرد.

منبع اصلی

ترجمه: میثم خاکپور