نمایشگاه صنایع دستی، فرهنگ شناسی و اقوام شناسی دانشجویان افغان انجمن علمی جامعه شناسی دانشگاه پیام نور مرکز ورامین به مناسبن روز دانشجو و هفته پژوهش برگزار شد.

نمایشگاه صنایع دستی، فرهنگ شناسی و اقوام شناسی دانشجویان افغان انجمن علمی جامعه شناسی دانشگاه پیام نور مرکز ورامین به مناسبن روز دانشجو و هفته پژوهش برگزار شد.

این نمایشگاه با هدف به نمایش گذاشتن مشترکات افغانستان و ایران و معرفی کشور و فرهنگ مردم افغانستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری یوپنا دکتر سهراب عسگری رییس دانشگاه پیام نور ورامین در خصوص این نمایشگاه گفت: دانشجویان فعال در انجمن جامعه شناسی با برپایی نمایشگاههای مشترک برای معرفی صنایع دستی، آداب و رسوم و فرهنگ های سرزمین پهناور ایران و دیگر اقوام پارسی نظیر افغانی ، تاجیکی و سایر ملل پارسی زبان ، می توانند از این فرصت بعنوان یک موقعیت مغتنم  برای معرفی مشترکات فرهنگی ملل پارسی زبان استفاده کنند.

دانشجویان افغان دانشگاه پیام نور مرکز ورامین در این نمایشگاه، به معرفی لباس و پوشاک اقوام پشتون‌،، هزاره‌، ازبک‌،  نورستانی و دیگر اقوام این کشور پرداختند.

در بخش دیگری از این نمایشگاه، حاکمان حکومت های محلی افغانستان در ادواری که افغانستان، زیرمجموعه ای از حکومت ایران بود، به نمایش گذاشته شده است.

معرفی نخبگان و دانشمندان افغانستان در طول تاریخ و معرفی نخستین فضانورد، دانشمند عضو ناسا و دانشمند هسته ای افغانستان از دیگر بخش های این نمایشگاه است.

سنگ های معدنی و  زینتی افغانستان، شامل: لاجورد، یاقوت کبود، یشم و دیگر سنگ های این سرزمین نیز در این نمایشگاه معرفی شده است.

معرفی صنایع دستی اقوام افغانستان، شامل: انواع منسوجات، سوزن دوزی ها، ظروف قدیمی اقوام مختلف و  ماکت آثار باستانی این کشور از جمله: پل مالان که در دوران سلجوقیان ساخته شده، بخش دیگری از این نمایشگاه را تشکیل می دهد.

ویژگی‌های آشپزی اقوام مختلف، نشان دهنده تنوع جغرافیایی و قومی افغانستان است که با آشپزی ایران و پاکستان مشترکاتی هم دارد. معرفی انواع نان در این کشور که در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف از آرد‌گندم، جو یا ذرت (جواری) طبخ می‌شود و انواع مختلفی دارد که بر اساس آداب اقوام مختلف متفاوت است نیز همراه با شیرینی های محلی و بولانی که یکی از غذاهای مشهور افغانی است در این نمایشگاه به معرض نمایش گذاشته شده است.

این نمایشگاه، توسط رادیو ملی بهار افغانستان مورد استقبال قرار گرفت و  پوشش خبری داده شد.