معاون سازمان محیط زیست: حذف سرویس های رفت و آمد کارکنان بر اساس سیاستگذاری اشتباه زمان آقای احمدی نژاد بود/ از شعار هوای پاک تحت عنوان “قانون هوای پاک؛ قانون نفس” رونمایی شد
معاون سازمان محیط زیست: حذف سرویس های رفت و آمد کارکنان بر اساس سیاستگذاری اشتباه زمان آقای احمدی نژاد بود/ از شعار هوای پاک تحت عنوان “قانون هوای پاک؛ قانون نفس” رونمایی شد

معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست گفت: حذف سرویس های رفت و آمد کارکنان بر اساس مصوبه ای صورت گرفت که سازمان برنامه و بودجه در زمان آقای احمدی نژاد به آن پرداخت و بر این اساس تصمیم بر آن شد که به جای این که دستگاه ها سرویس عمومی داشته باشند پول آن را به کارمندان دولت برگردانند و این یک سیاستگذاری بر اساس هدفی بود که همه ابعاد آن دیده نشده بود.

معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست گفت: حذف سرویس های رفت و آمد کارکنان بر اساس مصوبه ای صورت گرفت که سازمان برنامه و بودجه در زمان آقای احمدی نژاد به آن پرداخت و بر این اساس تصمیم بر آن شد که به جای این که دستگاه ها سرویس عمومی داشته باشند پول آن را به کارمندان دولت برگردانند و این یک سیاستگذاری بر اساس هدفی بود که همه ابعاد آن دیده نشده بود.

به گزارش یوپنا، مسعود تجریشی؛ معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست در نشست خبری که به مناسبت روز هوای پاک در سازمان محیط زیست برگزار شد، به بررسی مهم ترین عوامل آلودگی هوا اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به بررسی های صورت گرفته، اصلی ترین عامل آلودگی هوا ذرات معلق است.
تجریشی تصریح کرد: بحث مربوط به ذرات معلق به دو عامل ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی و باربری و دیگری مسأله ی سوخت وابسته است.
وی در خصوص فرسودگی ناوگان باری و حمل و نقل عمومی اذعان داشت: سن فرسودگی اتوبوس‌های ما هشت سال است و ما تا سال ۹۲ حدود ۸ هزار اتوبوس داشته‌ایم که ۹۷ درصد آن‌ها فرسوده بوده اند و در حوزه کامیون ها نیز این سن فرسودگی ۱۵ سال می باشد که ۳۴ درصد آن ها عمر مفید خود را پشت سرگذاشته اند.
معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست افزود: این میزان فرسودگی در میان مینی‌بوس‌ها نیز هشت سال است و با توجه به ۸ هزار و ۱۳۷ دستگاه مینی‌بوس موجود، ۹۱ درصد آن‌ها فرسوده هستند.
تجریشی ضمن تأکید بر این موضوع که حتی شرکت های سازنده اتوبوس همچون هیوندای که کل ظرفیت تولید سالانه آن دو هزار دستگاه است و با فرض تأمین منابع ما تنها قادر به افزودن ۵۰۰ دستگاه به ناوگان عمومی خود در سال هستیم و با توجه به این که هشت سال است که هیچ اتوبوس جدیدی وارد ناوگان ما نشده، این به روز رسانی با سرعت بسیار کمی انجام خواهد پذیرفت.
وی در خصوص مسأله سوخت نیز گفت: وزارت نفت تنها قادر است ۵۰ درصد گازوئیل مصرفی ناوگان حمل و نقل را مطابق با استاندارد یورو ۴ تأمین کند و با توجه به مشکلات زیرساختی موجود، امکان واردات و یا تأمین آن در داخل نیز وجود ندارد.
معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست افزود: در صورتی که شما اتوبوسی داشته باشید که از سوخت CNG استفاده کند، ۷۰ میلی گرم در ساعت ذرات معلق تولید می کند و در صورتی که شما در همان وضعیت، اتوبوسی دیزلی داشته باشید، میزان تولید این ذرات در ساعت به ۲۷ هزار میلی گرم خواهد رسید.
تجریشی تصریح کرد: با توجه به این که میزان استاندارد این ذرات معلق که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام شده ۱۰ میکروگرم در مترمکعب است و این میزان در تهران ۳۲ می باشد؛ که تقریباً سه برابر میزان متوسط جهانی است، بهترین راهکار را حرکت به سمت تهیه اتوبوس های نو با سوخت های پاک تر دانست.
تجریشی در پاسخ به سؤال خبرنگار یوپنا مبنی بر حذف سرویس رفت و آمد کارکنان سازمان ها و نقش آن در آلودگی هوا نیز گفت: این تصمیم بر اساس مصوبه ای بوده که در زمان آقای احمدی نژاد توسط سازمان برنامه و بودجه گذرانده شد و تصمیم بر آن شد که به جای این که دستگاه ها سرویس عمومی داشته باشند، این پول را به کارمندان دولت برگردانند.
وی اذعان داشت: در همان زمان این سیاستگذاری باعث شد حمل و نقل عمومی که سازمان ها برای کارکنانشان می دادند برداشته شود و به دنبال آن افرادی که از راه های دور می آمدند مجبور به استفاده از خودروهای شخصی شدند.
معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست تصریح کرد: این اقدام نشان می دهد که سیاستگذاری که بر اساس هدفی تبیین شود و همه ابعاد آن دیده نشود، خود می تواند در درازمدت به مشکلات عدیده ای در شهر تبدیل شود و ما به دنبال آن هستیم تا در سیاستگذاری های جدید، گرایش مردم را به جای استفاده از خودروهای شخصی به سمت حمل و نقل عمومی گرایش متمایل کنیم.
گفتنی است در نشست خبری که به مناسبت روز هوای پاک در سازمان محیط زیست برگزار شد از پوستر و شعار هوای پاک تحت عنوان “قانون هوای پاک؛ قانون نفس” رونمایی شد.

خبرنگار: میثم خاکپور