رئیس جمعیت هلال احمر در نشست با ۲۰ تن از سفرا و نمایندگان سفارتخانه ها و سازمان های بین المللی در تهران، با تاکید بر اینکه زلزله یک حادثه زود گذر نیست و ما هنوز درگیر مسائل زلزله زدگان در زلزله ورزقان و زلزله بم هستیم، تاکید کرد: لازم است کمک های ما تا زمانی که آسیب دیدگان به زندگی عادی خود بازگردند استمرار داشته باشد و این مهم، همدلی و کمک تمام جمعیت های ملی را می طلبد.

نشست رئیس جمعیت هلال احمر با ۲۰ تن از سفرا و نمایندگان سفارتخانه ها و سازمان های بین المللی در تهران در خصوص برنامه عملیاتی مشترک جمعیت و فدراسیون برای کمک به آسیب دیدگان زلزله کرمانشاه صبح امروز در ساختمان صلح جمعیت برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری یوپنا دکتر علی اصغر پیوندی در این نشست با اشاره به اینکه امروز جمعیت هلال احمر بر اساس اصول بنیادین نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر و به عنوان یک عضو فعال در نهضت بین المللی، تضمین کننده ارائه کمکها و فعالیتهای بشردوستانه در شرایط دشوار سوانح طبیعی و غیر طبیعی در داخل و خارج کشور است، افزود: تلاش برای تسکین آلام بشری، تاًمین احترام و حمایت از زندگی و سلامت انسانها بدون هیچگونه تبعیض از اهداف مندرج در اساسنامه جمعیت هلال احمر و نمادی است از چیستی جمعیت و چگونگی عملکرد آن.
وی با اشاره به وقوع زلزله مهیب کرمانشاه در ۲۱ آبان ماه جاری گفت: در این حادثه جمعیت هلال احمر به عنوان معین و یاریگر دولت در امر امداد و نجات با بسیج منابع و تجارب قوی خود وارد صحنه شد و عملیات جست و جو، نجات و امدادرسانی را با موفقیت به پایان رساند.
موفقیت هلال احمر ایران به پشتوانه نیروی عظیم داوطلب مردمی
دکتر پیوندی در ادامه با بیان اینکه جمعیت هلال احمر با سابقه ۹۰ سال در زمینه های گوناگون آمادگی، امداد و نجات، بهداشت اضطراری و ترویج ارزشهای بشری از جمعیتهای کارآمد و فعال در دنیا به شمار می آید، اظهار کرد: این مهم به پشتوانه نیروی عظیم داوطلب مردمی و جوان و در سایه تجارب گوناگون در سطح بین المللی و ملی محقق شده است.
وی افزود: داوطلبان، امدادگران و کارکنان جمعیت هلال احمر با وقوع سوانح و حوادث هولناک در اقصی نقاط گیتی صمیمانه و متعهدانه به کمک خواهران و برادران آسیب دیده خود می شتابند.
هلال احمر ایران در حوادث بین المللی حضور موثری داشته است
رئیس جمعیت هلال احمر همچنین با اشاره به اینکه امدادرسانی هلال احمر ایران محدود به مناطق و یا بحران های خاص نبوده و زدودن تلخی ناملایمات از سیمای تمامی آسیب دیدگان از وظایف این جمعیت محسوب می شود، تاکید کرد: هلال احمر ایران در بحران های بین المللی و در پرخطرترین نقاط جهان همچون یمن، سوریه و در حوادث طبیعی در کشورهای نیکاراگوئه، هائیتی، اندونزی و … نیز بخوبی و به شکل کارآمد، عملیات امدادی خود را گسیل داشته است.
به گفته دکتر پیوندی، کمک به افراد آسیب دیده و محروم جوامع در سطح ملی و بین المللی است و مدافعه گری و تسهیل گری در راستای ارتقاء کرامت انسانی و کاهش آلام بشری از دیگر فعالیتهای حائز اهمیت جمعیت هلال احمر ایران است.
کمک به زلزله زدگان استمرار می یابد
رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: هلال احمر ایران به عنوان یکی از اعضای برجسته و فعال نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر، همگام با دیگر جمعیت های ملی از ۱۹۰ کشور در دنیا در جهت ارائه کمکهای موثر امدادی به آسیب دیدگان حوادث و بحران ها فعالیت می کند و با توجه به تغییر و تحولات دهه ها و سالهای اخیر در عوامل ایجاد آسیب پذیری مردم و جامعه در حوادث و سوانح، تغییرات اقلیمی، آسیب های اجتماعی و خطرات شهری تلاش می کند تا با درک بهتر وضعیت و شناخت روند تحولات، تعریف روشنتری از ماموریتها و کارکردهای خود ایجاد کرده تا از اثر بخشی فعالیت های خود برای ایجاد تغییرات مثبت در زندگی افراد آسیب پذیر و آسیب دیده و تحقق اهداف عالیه خود اطمینان پیدا کند.
دکتر پیوندی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر همچنان به ارائه خدمات بشردوستانه و بی وقفه در کرمانشاه ادامه می دهد تاکید کرد: به این منظور، هلال احمر با تکیه بر کمک های سخاوتمندانه مردم خیّر، سازمانها و نهادهای دولتی و غیر دولتی حضور قوی و مستمری را در کرمانشاه داشته و نیازهای اساسی مردم آسیب دیده را تامین کرده است.
وی با تقدیر از تلاش های صورت گرفته توسط دیگر جمعیت های ملی برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاه، افزود: با ایجاد عرصه ای برای تمرین مهرورزی، همگان را دعوت می کنیم تا در ارائه خدمات بشردوستانه به آسیب دیدگان، جمعیت هلال احمر ایران را یاری کنند.
رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه هلال احمر ایران به عنوان جمعیتی مستقل و غیر دولتی در مکاتبه با سایر جمعیت های ملی برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاه اعلام نیاز کرده است، افزود: انتظار داریم به عنوان جمعیتی که همواره در سایر حوادث بین المللی حضور داشته و کمک رسانی کرده، بتواند از کمک های جمعیت های ملی در این موضوع بهره مند شود.
دکتر پیوندی با تاکید بر اینکه زلزله یک حادثه زود گذر نیست و ما هنوز درگیر مسائل زلزله زدگان در زلزله ورزقان و زلزله بم هستیم تاکید کرد: لازم است کمک های ما تا زمانی که آسیب دیدگان به زندگی عادی خود بازگردند استمرار داشته باشد و این مهم، همدلی و کمک تمام جمعیت های ملی را می طلبد.
صرورت تقویت حضور هلال احمر در مناطق آسیب دیده از زلزله
وی خطاب به سفرا و نمایندگان بین المللی ابراز امیدواری کرد که با بهره گیری از تجربیات و همکاری هرچه گسترده تر میهمانان نشست، به عنوان الگوی تلاشگر و امدادرسان حضورمان را در مناطق آسیب دیده تقویت کنیم.
رئیس جمعیت هلال احمر در این نشست همچنین از دولت های پاکستان، تایلند و ترکمنستان که کمک های خود را برای مردم زلزله زده کرمانشاه، داوطلبانه به جمهوری اسلامی ایران گسیل داشتند، تشکر و قدردانی کرد.
لازم به ذکر است نشست رئیس جمعیت هلال احمر با نماینده فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر در ایران و سفرا و نمایندگان سفارتخانه های آلمان، بلژیک، سوئیس، ایتالیا، اسپانیا، روسیه، تایلند، هلند، چک، فرانسه، پاکستان، ژاپن، نروژ، کره جنوبی، کرواسی، قزاقستان، کویت، استرالیا، و رئیس دفتر هماهنگی های کمک های بشردوستانه سازمان ملل متحد در تهران در ساختمان صلح جمعیت هلال احمر برگزار شد.