ترامپ خواستار برچیدن فوری برنامه هسته ای کره شمالی است
ترامپ خواستار برچیدن فوری برنامه هسته ای کره شمالی است

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، وی را برای برچیدن سریع زرادخانه هسته ای اش تحت فشار قرار خواهد داد.

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، وی را برای برچیدن سریع زرادخانه هسته ای اش تحت فشار قرار خواهد داد.

به گزارش یوپنا به نقل از ایرنا، این روزنامه در گزارش روز یکشنبه خود به نقل ازمقام های دولتی آمریکا ضمن اعلام این مطلب افزود: ترامپ تمایلی به لغو اساسی تحریم های پیونگ یانگ به ازای توقف صرف در آزمایش های موشکی و هسته ای ندارد.
بر اساس این گزارش، دو مساله روند برچیدن برنامه هسته ای پیونگ یانگ و جدول زمانی برای لغو تحریم های کره شمالی که ارتباط نزدیکی هم به یکدیگر دارند، موضوعات اصلی نشست ترامپ و کیم جونگ اون را تشکیل می دهند.
یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا روز یکشنبه گفت: وقتی رئیس جمهور (ترامپ) می گوید که اشتباهات گذشته را تکرار نمی کند منظورش این است که آمریکا مادام که کره شمالی برنامه های هسته ای اش را اساسا متوقف نکرده است، امتیازات مهمی را از جمله لغو تحریم ها، نخواهد داد.
مقام مذکور افزود: اگر کره شمالی تمایلی به خلع سریع سلاح های هسته ای داشته باشد، دیگر محدودیتی وجود ندارد و همه چیز ممکن است و هر اتفاق خوبی ممکن است رخ دهد.
کیم جونگ اون روز شنبه بعد از دیدار کمیته مرکزی حزب حاکم کره شمالی گفت، کشورش سایت آزمایش هسته ای اش را تعطیل و آزمایش موشک های دوربُرد را تعلیق خواهد کرد. این تصمیم کره شمالی به عنوان اقدامی مهم برای ایجاد فضای مثبت برای نشست سران کره شمالی و آمریکا ارزیابی شده است که انتظار می رود اواخر ماه مه یا اوایل ماه ژوئن (اردیبهشت- خرداد) در خارج از منطقه شمال شرق آسیا برگزار شود.
ترامپ در توئیتی که روز جمعه منتشر کرد، این اقدام کره شمالی را «پیشرفتی بزرگ» توصیف کرد هر چند که در توئیت دیگری در روز یکشنبه هشدار داد «ما از نتیجه گیری درباره کره شمالی بسیار فاصله داریم. ممکن است نتیجه داشته باشد یا نداشته نباشد. فقط زمان، تعیین کننده خواهد بود.
کیم جونگ اون همچنین روز شنبه اشاره کرد که سلاح های هسته ای اش را کنار نخواهد گذاشت. در دیدار ماه گذشته وی با «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در پکن، وزارت امور خارجه چین به نقل از رهبر کره شمالی اعلام کرد که وی علاقه مند به اقدامات «مرحله به مرحله و هماهنگ برای دستیابی به صلح» است.
کیم جونگ اون پیشتر گفته بود که تلاش می کند «مایک پمپئو» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) را به سمت توافقی مرحله ای سوق دهد.
یک مقام آگاه از این مذاکرات افزود: در توافق مرحله ای هر طرف امتیازاتی متقابلی را در یک جدول زمانی مشخص ارائه دهند که امکان تمدید ان تا سالها وجود داشته باشد.
اما دولت ترامپ نگران توافقات دیپلماتیک و اقتصادی قبل از برچیدن زرادخانه هسته ای کره شمالی است.
رویترز به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا (که نامش فاش نشده) افزود: توقف برنامه هسته ای به آسانی قابل بازگشت است. کره شمالی به محض این که امکان از سرگیری فعالیت اقتصادی فراهم شود منافعی را کسب خواهد کرد.
برخی از کارشناسان می گویند ممکن است راه هایی برای اطمینان از این مساله وجود داشته باشد که گام های برداشته شده در مرحله اولیه به آسانی قابل بازگشت نباشند.
«جوئل اس ویت» از مقام های سابق وزارت امور خارجه آمریکا در این زمینه گفت: مقام های دو طرف می توانند درباره روندی مذاکره کنند که امکان بازگشت پذیری فعالیت سایت ازمایش هسته ای کره شمالی را ناممکن کند. این روند ممکن است شامل دیدار ناظران بین المللی از این سایت باشد.
ویت گفت، با توجه به روابط خصومت آمیز کره شمالی و آمریکا در چند دهه گذشته، روندی مرحله ای برای اعتماد سازی قبل از اقدامات بلندپروازنه، منطقی است.
وی اظهار داشت: یک دوره اعتمادی سازی باید بین دو کشور وجود داشته باشد. این یکی از امتیازات رویکرد مرحله ای است. دو طرف می توانند دیگری را تحت نظر داشته باشند اگر آمریکا به این نتیجه برسد که کره شمالی به وعده هایش عمل نمی کند می تواند جلوی این کشور را قبل از ورود به مرحله بعدی گرفت.
به نوشته وال استریت ژورنال، مقام های آمریکای عمدتا تصور می کنند که کره شمالی از مذاکرات قبلی برای کسب منافع اقتصادی و لغو تحریم ها بهره برده است بدون این که برنامه سلاح های هسته ای اش را کنار گذاشته و درباره مسائل مختلفی درباره ترتیبات راستی آزمایی موافقت کرده باشد.
مقام های کره شمالی خواستار رویکردی مرحله ای قبل از خلع تسلیحاتی هستند. مقام های دولتی این کشور سال ۲۰۱۳ در نشست با مقام های سابق امریکایی در اروپا یک روند سه مرحله ای را تشریح کردند. مرحله نخست شامل توقف فعالیت های هسته ای کره شمالی خواهد بود، در مرحله بعدی قابلیت برنامه های هسته ای این کشور محدود می شود و مرحله سوم شامل برچیدن آن است.
بر اساس رویکرد کره شمالی، آمریکا اقدامات اقتصادی، دیپلماتیک و امنیتی متقابلی را در هر یک از این مراحل بکار خواهد بست.
به گفته مقام ارشد دولت آمریکا (مذکور در بالا)، در حالی که منع موقت آزمایش های موشکی و هسته ای برخی منافع امنیتی را در پی دارد، دولت (آمریکا) به دنبال رویکرد مهم تری است اما بیش از منافع اقتصادی به دنبال پیشرفتی چشمگیر در برچیدن برنامه های هسته ای و موشکی پیونگ یانگ است.
دیدار پمپئو از پیونگ یانگ ارزیابی میزان تمایل کره شمالی برای کنار گذاشتن سلاح های هسته ای اش را هدف قرار می داد. پمپئو همچنین درباره آزادی احتمالی سه نفر ازشهروندان آمریکا بازداشت شده در کره شمالی و گزینه های مورد نظر برای برگزاری نشست سران کره شمالی و آمریکا با مقام های پیونگ یانگ گفت وگو کرد.
وال استریت ژورنال در پایان گزارش خود آورده است: تنش ها بر سر روند خلع سلاح هسته ای کره شمالی می تواند تبعات مهمی برای متحدان آمریکا داشته باشد. دولت کره جنوبی ممکن است در صورت تاخیر برنامه خلع سلاح ناامید شود.
هنوز معلوم نیست که آیا چین در صورت پیشرفت در روند خلع سلاح کره شمالی آمادگی ادامه تحریم ها را داشته باشد یا نه. «شینزو ابه» نخست وزیر زاپن که هفته گذشته با ترامپ دیدار کرد، توقف آزمایش موشکی و هسته ای کره شمالی را ستود و در عین حال تاکید کرد که توکیو بر فشار بر پیونگ یانگ تا زمان کنار گذاشتن کامل «سلاح کشتار جمععی، هسته ای و موشکی این کشور» ادامه خواهد داد.