دانشگاه پیام نور پیشکسوت آموزش الکترونیکی در کشور است
دانشگاه پیام نور پیشکسوت آموزش الکترونیکی در کشور است

به مناسبت فرا رسیدن ایام الله دهه فجر، در دانشگاه پیام نور پاکدشت کارگاه آموزشی برخط با موضوع “بررسی آرمان ها، دستاوردها و آسیب شناسی انقلاب اسلامی ایران” با حضور مهندس سید مرتضی نبوی؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

به گزارش یوپنا عضو مجمع تشخیص مصلحت گفت: اصل دوم قانون اساسی آیینه تمام نمای آرمان های انقلاب اسلامی ایران است. آرمان انقلاب اسلامی در یک جمله، لا اله الا الله است. شعار رسول خدا (ص) عبارتِ قولوا لا اله الا الله تفلحوا بود. یعنی اگر می خواهیم در تمام مراحل زندگی موفق باشیم باید با زبان دل و عمل اقرار به یگانگی خداوند کنیم. اصل دوم قانون اساسی که میراث ارزنده انقلاب اسلامی است آیینه تمام نمای آرمان های انقلاب اسلامی است. اصل دوم قانون اساسی می گوید: جمهوري اسلامي، نظامي است بر پايه ايمان به: ۱-خداي يكتا (لااله الاالله) و اختصاص حاكميت و تشريع به او و لزوم تسليم در برابر امر او۲-وحي الهي و نقش بنيادي آن در بيان قوانين ۳-معاد و نقش سازنده آن در سير تكاملي انسان به سوي خدا ۴-عدل خدا در خلقت و تشريع ۵-امامت و رهبري مستمر و نقش اساسي آن در تداوم انقلاب اسلام۶-كرامت و ارزش والاي انسان و آزادي توام با مسووليت او در برابر خدا كه از راه:
الف-اجتهاد مستمر فقهاي جامع الشرايط براساس كتاب و سنت معصومين سلام الله عليهم اجمعين
ب-استفاده از علوم و فنون و تجارب پيشرفته بشري و تلاش در پيشبرد آنها.
ج-نفي هرگونه ستمگري و ستمكشي و سلطه گري و سلطه پذيري ،قسط و عدل و استقلال سياسي و اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي و همبستگي ملي را تأمين مي كند.
در این اصل از لزوم اقامه کلمه توحید تا اقامه عدل و حرکت در مسیر پیشرفت دانش به عنوان ماهیت نظام جمهوری اسلامی تأکید شده است.

وزیر اسبق پست و تلگراف و تلفن گفت: امام خمینی بر اساس این نگاه کلمه توحید را برای ما تفسیر کرد و در زندگی شخصی، جامعه و زمانه خودش پیاده کرد. امام خمینی در زمان خودش سه طاغوت را به ترتیب اولویت تشخیص داد. اولین و بزرگترین طاغوت آمریکا بود که از آن تحت عنوان شیطان بزرگ یاد کرد. دومین طاغوت رژیم نامشروع اسرائیل بود که از آن تحت عنوان غده سرطانی یاد کرد که در قلب سرزمین های اسلامی توسط استعمار غرب کاشته شد. سومین طاغوت که کوچکترین طاغوتها بود رژیم کودتایی پهلوی بود. امام بر اساس اعتقاد زبانی و قلبی و عملی به اصل توحید این سه طاغوت را معرفی کردند و بانگ برآوردند که با آن ها نمی توانیم کنار بیاییم. در عصر امام خمینی نظام حاکم بر جهان دوقطبی بود. کشورهای دنیا عملا وابسته به دو اردوگاه آمریکا و شوروی بودند. رژیم پهلوی حافظ منافع آمریکا بود و با کودتای این کشور بر سر کار ماند. طاغوت پهلوی در کنار رژیم عربستان سعودی به نمایندگی از آمریکا ژاندارم منطقه بودند. ایران قدرت سخت آمریکا در منطقه بود و عربستان صندوق مالی. ارتش ایران در تیول مستشاران آمریکایی بود. امام خمینی این نظم دو قطبی را یک نظم ظالمانه می دانستند. بنا بر این انقلاب بر مبنای نفی سه طاغوتِ آمریکا، اسرائیل و رژیم کودتایی پهلوی شکل گرفت. در مناسک حج نیز حجاج به سه نماد شیطان به عنوان شیاطین بزرگ و متوسط و کوچک سنگ می زنند و امام نیز انقلاب را بر مبنای نفی سه شیطان جلو برد.

رییس اسبق مرکز پژوهش های مجلس گفت: از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی برچیدن رژیم کودتایی پهلوی و روی کار آمدن نظامی بر مبنای رأی مردم بود. وضعیت رژیم غاصب صهیونیستی و کشور آمریکا در شرایط کنونی با موقعیتشان در زمان پیروزی انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست. افول و بحران در درون شاخصه وضعیت فعلی آنان است. در حالی که در چهار پنج دهه گذشته در اوج قدرت بودند. رژیم صهیونیستی با دارا بودن ششمین ارتش بزرگ دنیا در جنگ شش روزه کشورهای عربی را در هم کوبید اما بعد از انقلاب از دو گروه همسو با ایران شکست خورد. در جنگ ۳۳ روزه از حزب الله لبنان و در جنگ ۲۲ روزه از جنبش حماس متحمل شکست شد. اعتراضات گسترده داخلی در اسرائیل و آمریکا از نشانه های زوال این دو دولت است. آمریکا در آن مقطع در اوج قدرت بود و پس از فروپاشی شوروی خود را تنها ابرقدرت حاکم بر دنیا می پنداشت.
اما اکنون جدای از وضعیت کاریکاتوری دموکراسی آمریکایی آنان در حال خروج از منطقه خلیج فارس هستند و حتی توانایی تغییر دولت ها در حیات خلوت خود یعنی آمریکای لاتین را ندارند. با مقاومتِ انقلاب اسلامی به عنوان محور مقاومت قدرت سخت و نرم آمریکا رو به ضعف رفت

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی گفت: یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب تعریف قدرت نرم در جهان بود. امام خمینی برای پیروزی انقلاب اسلحه از غرب و شرق نگرفت. حتی پس از سقوط پادگانها و پخش سلاح در میان گروه های مبارز ایشان اجازه استفاده از سلاح در مقابل ارتش را ندادند و گفتند به جای شلیک گلوله به ارتشیان گل بدهید. میشل فوکو اندیشمند مطرح فرانسوی این قدرت نرم را در انقلاب ایران دید. انقلاب ایران تحول عظیم فرهنگی ایجاد کرد.

عضو شورای حل اختلاف قوا گفت: شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی نیز از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی بود. امام خمینی بر اساس کلمه توحید نظم دو قطبی حاکم بر جهان را قبول نداشت و بر سلطه ناپذیری ایران تاکید و آن را عینیت بخشید.

سید مرتضی نبوی در ادامه گفت: ثبات و امنیت پایدار از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی می باشد. غرب برای تسلط بر جهان اسلام، پس از سقوط خلافت عثمانی جهان اسلام را به کشورهای کوچک با زمینه اختلافات مرزی و قومی ایجاد کرد و در کنار آن با ایجاد رژیم جعلی اسرائیل ناامنی پایدار برای خاورمیانه شکل داد. اما انقلاب برای ایران و همپیمانانش ثبات و امنیت به بار آورد و بعد از ثبات در امنیت توانستیم قدرت دفاعی خود را تقویت و بازسازی کنیم و پیشرفت علمی نماییم

وی در ادامه ی بیان دستاوردهای انقلاب گفت: حاج قاسم سلیمانی دستاورد انقلاب اسلامی ایران است. حاج قاسم قهرمانی ملموس و عینی برای ما ایرانیان است و مانند رستم و سهراب و آرش ریشه در اسطوره و افسانه ندارد. زمانی ایرانیان قهرمان مطلوب خود را در قالب اسطوره نشان می دادند اما انقلاب اسلامی در قالب حاج قاسم قهرمانان اسطوره ای و افسانه ای را برای ما در عالم واقع تحقق بخشید. حاج قاسم مانع تحقق توطئه های آمریکا، اسرائیل و دولت های مرتجع عربی در منطقه شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بیان آسیب شناسی انقلاب اسلامی گفت: ما از وضع موجود راضی نیستیم. کمبودهایی داریم و باید با آسیب شناسی در جهت رفع آن اقدام کنیم. در سطح جهانی یک مقابله سنگینی علیه انقلاب شکل گرفت. سال ها جنگ تحمیلی علیه ما به راه انداختند. دهه ها در محاصره اقتصادی بودیم و به شیوه های گوناگون دشمنان ما شانس خود را با هدف سرنگونی انقلاب امتحان کردند اما نتیجه نگرفتند. خانم کاترین اشتون چند روز پیش به دولت بایدن گفت ایرانی که مقابل ترامپ ایستاد و باج نداد مقابل دولت شما هم تسلیم نمی شود. غربی ها در اندیشکده های خودشان پدیده انقلاب رنگی را برخلاف اصول دموکراسی علیه کشورهای مخالف خود طراحی کردند اما در ایران انقلابی نتیجه نگرفتند. آنان امروز تیغ دو لبه فضای مجازی را با تمام ظرفیت علیه انقلاب به کار گرفتند. انقلاب اسلامی از جنبه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی دست برتر یا حتی شرایط برابر حداقلی را ندارد و بر جوانان است که این نقیصه را جبران کنند

نماینده اسبق مجلس گفت: هویت زدایی از همه ملت ها سیاست مشترک تمام دولت های آمریکایی است. اگر ما هویت ایرانی و جمعی خود را از دست بدهیم مقاومت ما درهم خواهد شکست. جمهوری اسلامی محور مقاومت و الگوی کشورهای مستقل در حال توسعه است. ظرفیت های جوانان ما بالاست. عملکرد ما در مقابله با ویروس کرونا از کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بهتر بود. جوانان ما یکی از بهترین واکسن ها را تولید کردند که حتی بر روی ویروس کرونای انگلیسی مؤثر بود

رییس اسبق مرکز پژوهش های مجلس گفت: از بزرگترین آسیب های ما ساختار اقتصادی معیوب و وابسته به نفت است. مسؤلین ما متأسفانه معتاد به درآمد نفت شدند. نداشتن یک نظام حقوقی مدون از نقاط ضعف کشور ماست. نظام حقوقی نرم افزار اداره کشور است. قوانین، فله ای تصویب شدند. در حال حاضر قوانین باید تنقیح و تدوین شوند. نظام اداری باید متکی بر شایسته سالاری و فناوری نوین باشد. از آسیب های موجود بدنه معیوب بروکراسی است. این بدنه معیوب مانع از تشکیل دولت یکپارچه الکترونیک است

عضو شورای حل اختلاف قوا در خصوص نحوه مواجهه با مفاسد اقتصادی گفت: با فساد اقتصادی باید برخورد جدی شود اما صرفا با برخورد و اعدام  مشکل حل نمی شود. تا زمانی که سیستم اقتصادی رانتی است فساد را باز تولید می کند. قوانین حقوقی و نظام اداری باید شفاف شوند. نظام جامع مالیاتی با حذف ممیزین باید عملیاتی شود. با اجرای این نظام اقدامی مهم در مواجه با فساد صورت می گیرد.