نخستین مرکز رشد اقماری استان مرکزی در دانشگاه پیام نور محلات راه اندازی شد
نخستین مرکز رشد اقماری استان مرکزی در دانشگاه پیام نور محلات راه اندازی شد

نخستین مرکز رشد اقماری پارک علم و فناوری استان مرکزی با حضور نماینده مجلس، جمعی از مسئولان استان مرکزی و شهرستان محلات در دانشگاه پیام نور این شهرستان راه‌اندازی شد.

به گزارش یوپنا، رییس این پارک در آیینی که عصر شنبه برگزار شد، گفت: اولین مرکز رشد اقماری استان پس از گرفتن موافقت از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با همکاری دانشگاه پیام نور استان و مرکز محلات با در اختیار قرار دادن ساختمانی در این دانشگاه راه اندازی شد.

«محمد رفیعی» افزود: این مرکز در مرحله نخست در فضایی به مساحت ۵۰۰ مترمربع و با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار و با هدف توسعه زیر ساخت‌های فناوری و نوآوری احداث شده است.
رفیعی گفت: این مرکز ظرفیت استقرار و بهره مندی ۱۰ واحد فناور از تمام خدمات و حمایتهای پارک علم و فناوری استان را دارد.
وی بیان کرد: محلات به عنوان بزرگترین شهرستان کشور در پرورش و تولید انواع گل و گیاهان زینتی، وجود منابع متعدد و غنی معادن سنگ زینتی، تراورتن و مرمریت و به عنوان بزرگترین قطب پرورش و تولید انواع ماهیان زینتی، ظرفیت بسیار مناسبی را در جهت توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های کاربردی در این زمینه‌ها از طریق ایجاد شرکتهای فناور و دانش‌بنیان دارد.
رییس پارک علم و فناوری استان مرکزی افزود: انتظار می رود با حمایت‌های پارک علم و فناوری استان، روند تشکیل و توسعه چنین شرکت‌هایی تسهیل و تسریع شود.

رفیعی گفت: با توجه به تعامل سازنده و مناسب میان پارک و مجموعه دانشگاه پیام نور استان، می‌توان با استفاده از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های این دانشگاه در سایر شهرستان‌های استان نیز نسبت به ایجاد مراکز رشد فناوری اقدام کرد تا از این طریق بتوان حمایت‌های پارک را در سایر شهرستان‌ها نیز گسترش داد.

وی با یادآوری ظرفیت‌های معدنی، کشاورزی و دانشگاهی شهرستان محلات بیان کرد: حمایت از توسعه فعالیت‌های کارآفرینانه و اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی در شهرستان‌های استان بر اساس ظرفیت‌های هر شهرستان، از مهمترین برنامه‌های پارک علم و فناوری استان است.

در راستای اجرای سیاست‌های کلان کشور مبنی بر توسعه اقتصاد دانش محور از طریق توسعه فناوری و نوآوری، پارک علم و فناوری استان مرکزی با حمایت و مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال ۱۳۸۲ اقدام به راه‌اندازی مرکز رشد فناوری جامع با هدف کاهش موانع و کاستن عوامل بازدارنده فعالیت­های آغازین شرکتهای فناور نوپا در حوزه‌های مختلف فناوری ایجاد و امکان دفاتر دانشگاهی این مراکز را نیز فراهم کرده است

پارک علم و فناوری، سازمانی است که به وسیله متخصصان حرفه‌ای اداره می‌شود و هدف اصلی آن افزایش ثروت در جامعه از طریق تشویق و ارتقاء فرهنگ نوآوری و افزایش توان رقابت در میان شرکتها و مؤسساتی است که متکی بر علم و دانش در محیط پارک فعالیت می‌کنند

پارک علم و فناوری استان مرکزی از شهریور ماه سال ۱۳۸۱ و بر اساس مصوبه شورای گسترش آموزش عالی، فعالیت اجرایی خود را آغاز کرده است.

ارائه خدمات با ارزش افزوده بالا به شرکتها و مؤسسات دانش محور فعال در حوزه ­های دارای مزیت نسبی در منطقه، با هدف رشد و ارتقای آنها و در نتیجه افزایش ثروت در جامعه به عنوان مأموریت پارک علم و فناوری استان مرکزی تعریف شده است.

شهرستان محلات به مرکزیت شهری به همین نام در جنوب شرقی استان مرکزی واقع شده و از شمال به قم و آشتیان، از جنوب به اصفهان و گلپایگان، از غرب به خمین و اراک و از شرق به دلیجان محدود شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری مرکزی، رؤسای پارک علم و فناوری و دانشگاه پیام نور استان و فرماندار محلات در این مراسم حضور داشتند.