مرکز آمار: نرخ تورم بهمن ماه ۴۸.۲ درصد شده است
مرکز آمار: نرخ تورم بهمن ماه ۴۸.۲ درصد شده است

مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن ماه امسال نسبت به بهمن سال گذشته به عدد ۴۸.۲ درصد رسیده است.

 به گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌ای بهمن ماه ۱۳۹۹ در مقایسه با ماه قبل ۲،۰ واحد درصد افزایش یافته است.

نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ۶.۹ واحد درصدی به ۶۶.۸ درصد و گروه «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» با کاهش ۰.۲ واحد درصدی به ۳۹.۷ درصد رسیده است

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن ماه ۱۳۹۹ به عدد ۴۸،۲ درصد رسیده است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ۴۸.۲ درصد بیشتر از بهمن ۱۳۹۸ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند؛ این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوار‌های شهری ۴۷،۲ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ۱،۷ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ۵۳،۶ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۳،۸ واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کشور

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. نرخ تورم ماهانه بهمن ۱۳۹۹ به ۲،۵ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ۰.۷ واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ۵.۲ درصد و ۱.۱ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوار‌های شهری ۲،۴ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ۰.۵ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ۳.۳ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۱.۶ واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش نرخ تورم سالانه خانوار‌های کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. نرخ تورم سالانه بهمن ماه ۱۳۹۹ برای خانوار‌های کشور به ۳۴،۲ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۲،۰ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

هم‌چنین نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های شهری و روستایی به ترتیب ۳۴،۱ درصد و ۳۵.۰ درصد می‌باشد که برای خانوار‌های شهری ۱،۹ واحد درصد افزایش و برای خانوار‌های روستایی ۲.۵ واحد درصد افزایش داشته است.