افتتاح سمن زیست محیطی دوستان زمین و زمان در دانشگاه پیام نور استان ایلام
افتتاح سمن زیست محیطی دوستان زمین و زمان در دانشگاه پیام نور استان ایلام

معاون فرهنگی دانشگاه پیام نور در آیین افتتاح سمن زیست محیطی دانشگاه پیام نور ایلام که به صورت مجازی برگزار شد اظهار داشت: وجود سمن های محیط زیست از جمله نیازها و ضرورت هایی است که می تواند در تحکیم نگاه مدیران آینده به طبیعت مورد نیاز انسان و کره زمین اهمیت داشته باشد.

به گزارش یوپنا دکتر ناجی معاون فرهنگی ،اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام نور در  آیین افتتاحیه این سمن اظهار داشت؛ این نشست گویای یک حقیقت است که انسانها در قرن حاضر نسبت به زمین کم توجهی یا گاها” بی وفایی داشته اند که این بی توجهی منجر به تخریب مامن امن خود شده است تخریب زمین مقدمه تخریب جایگاه انسان و طبیعت می شود.

وی ادامه داد: دوستان ما در استان عزیز ایلام نه امروز بلکه مدت ۳ سال است که می شناسم،می بینم و می شنوم که همیشه نگاه بسیار خوب و رو به جلو نسبت به نگاهداشت و پاسداشت طبیعت داشته اند حتی در ارزشی ترین کارهای امروز یعنی پذیرایی از میهمانان و زائران اربعین اباعبداله الحسین (ع) دوستان خوب ما در استان ایلام پیوست و زمینه محیط زیستی خود غافل نشده اند.

رئیس دانشگاه پیام نور استان ایلام در این مراسم نیز دانشگاه پیام نور در راستای توجه به رسالت فرهنگی و اجتماعی خود و ضرورت توجه به محیط زیست و منابع طبیعی به عنوان رکن اصلی توسعه پایدار با تکیه بر ظرفیت گسترده علمی اساتید ،کارکنان و دانشجویان در سطح استان مجموعه اقدامات زیر را انجام داده است.

۱_  ایجاد سمن زیست محیطی و منابع طبیعی ” دوستان زمین و زمان ” در سطح دانشگاههای پیام نور استان ایلام
۲_ ممنوعیت استفاده از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف در دانشگاههای پیام نور استان ایلام
۳_ جمع آوری پسماند آزمایشگاههای دانشگاه و انتقال به مراکز مجاز
۴_  ایجاد تصفیه خانه فاضلاب در دانشگاه جهت استفاده اصولی از منابع و اصلاح الگوی مصرف آب
۵_ پاکسازی سالانه بخشی از مسیر عتبات عالیات
۶_ برگزاری کارگاهها و دوره های آموزشی جهت اصلاح الگوی مصرف انرژی
۷_ تفکیک کاغذ از زباله در سطح دانشگاه و اهداء عواید حاصل از آن به بنیاد کودک
۸_ ساماندهی وسایل نقلیه از جهت معاینه فنی و استفاده از سوخت پاک
۹_ ساماندهی و بهینه سازی مصرف انرژی با بهسازی وسایل گرمایشی
۱۰_ آفت زدایی  برای حفاظت و حمایت از منابع طبیعی  از جنگل های بلوط (گیاه نیمه انگلی مخور )

این اقدامات جهت ایجاد انگیزه در میان کارکنان و اساتید و فرهنگ سازی اجتماعی در میان خانواده بزرگ پیام نور و تسری آن به سطح جامعه جهت تغییر نگاه به محیط زیست و منابع طبیعی صورت گرفته است و انتظار می رود با همراهی سایر دانشگاهها و نخبگان و فرهیختگان استان و مدیران و مسئولین محیط زیست و منابع طبیعی تحولی در  این زمینه ایجاد شود.