ظریف: شرایط کنونی به هم می‌ریزد
ظریف: شرایط کنونی به هم می‌ریزد

رسانه‌های غربی خبر داده‌اند آمریکا درصدد است قطعنامه‌ای ضدایرانی در نشست پیش روی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران ارائه کند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه پیگیری قطعنامه علیه ایران در شورای حکام باعث بهم ریختگی شرایط کنونی می‌شود، گفت: “توضیحات لازم را درباره این شرایط به همه اعضای شورای حکام داده‌ایم. امیدواریم عقل غلبه کند و اگر چنین نشود راهکارهایی داریم.”

محمدجواد ظریف در حاشیه نشست روز دوشنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تلاش برای صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس گفت: « اروپایی‌ها حرکت غلطی را با حمایت از آمریکا در شورای حکام شروع کرده اند، فکر می‌کنیم این حرکت باعث بهم ریخته شدن شرایط خواهد شد.»

ظریف تاکید کرد: “بهم ریختگی شرایط کنونی را از طریق سفیر ایران در وین به همه اعضای شورای حکام شرایط توضیح داده‌ایم، امیدواریم عقل غلبه کند و اگر چنین نشود راهکارهایی داریم.”

رسانه‌های غربی خبر داده‌اند آمریکا درصدد است قطعنامه‌ای ضدایرانی در نشست پیش روی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران ارائه کند.

این در حالی است که روز گذشته علی اکبر صالحی گفت: «در صورتی که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به اقدام ایران مبنی بر توقف پروتکل الحاقی قطعنامه‌ای را علیه کشورمان صادر کنند، ایران واکنش مناسبی را خواهد داشت و در این راستا نامه‌ای هم ارسال شده است.»

گروسی در سفر هفته قبل به ایران با سازمان انرژی اتمی توافقی داشت مبنی بر اینکه آژانس به مدت سه ماه به اسناد دوربین‌های نصب شده در تاسیسات ایران دسترسی نخواهد داشت در صورتی که در این مدت تحریم‌ها لغو شود دسترسی بازرسان به این تصاویر فراهم می‌شود و درصورتی که این اتفاق نیفتد تصاویر برای همیشه حذف خواهند شد.

رد پیشنهاد جلسه با آمریکا

شب گذشته ایران پیشنهاد اروپا برای جلسه غیر رسمی مشترک با آمریکا را رد کرد. به گزارش وال استریت ژورنال ایران شرط گذاشته که باید برخی از تحریم‌های رفع شود تا جلسه مورد نظر را بپذیرد.  همچنین سخنگوی وزارت خارجه شب گذشته اعلام کرد زمان برای جلسه غیر رسمی مناسب نیست.

امروز هم خطیب زاده در نشست خبری در این باره گفت: «پیشنهاد بدون زمان خاصی مطرح شده بود ولی گفته بودیم مسیر روشنی است اگر آمریکا می‌خواهد در میز برجام جایی داشته باشد، باید اعلام بازگشت به برجام کرده و تعهداتش را اجرا و تحریم‌ها را بردارد. این مسئله نیاز به بده بستان ندارد.»

او درباره احتمال تصویب قطعنامه ضد ایران در شورای حکام و احتمال صدور قطعنامه علیه ایران و قطع همکاری با آژانس عنوان کرد: “اینکه آمریکا در مسیر غلطی گام برداشته است، روشن است. دولت بایدن آغاز ناامیدکننده‌ای درعمل به تعهدات آمریکا داشته‌ است. مسیر همکاری ایران با آژانس در مسیر پادمان روشن بوده و ادامه می‌یابد.”