عضو علمی دانشگاه پیام نور: حضور روانشناسان در ستاد کرونا ضروری است
عضو علمی دانشگاه پیام نور: حضور روانشناسان در ستاد کرونا ضروری است

معاون سازمان نظام روانشناسی ایلام و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور ایلام گفت: حضور روانشناسان در ستاد کرونا یک نیاز ضروری است و باید همانگونه که بر روی سلامت جسم مردم تمرکز می‌ شود برای سلامت روان آنها نیز برنامه ریزی شود.

به گزارش یوپنا امیر عبدالحسینی  اظهار داشت: در دنیا برای مواجهه با هر اتفاق یا بحرانی مسوولان و متخصصان رشته‌های مختلف تصمیم می‌گیرند و در کنار آنها روانشناس، جامعه‌شناس، مردم شناس و تشکل های مردم نهاد نیز حضور دارند تا علاوه بر تامین سلامت جسم، سلامت روان آنها نیز تامین شود.

وی تاکید کرد: همچنین تشکیل کمیته هایی متشکل از روانشناس، روانپزشک، مددکار و پزشک در محله‌ها و روستاها برای همدردی با بیماران یا خانواده هایی که عزیزان خود را از دست داده اند، ضروری است.

وی یادآور شد: باید با استفاده از تجربه یک ساله‌ای که همه در ارتباط با پیشگیری از ابتلا به کرونا کسب کرده‌ و آموزش‌های لازم را دیده‌اند، اقدامات لازم با با کیفیت بهتر و بیشتری انجام شود.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور ایلام گفت: سلامت روانی که مردم و مسوولان دنبال آن هستند از رفتارها، احساسات و افکار ما تشکیل شده است و هم اکنون در این شرایط مردم حس خوبی ندارند و افکارشان نیز منفی می‌شود و استرس هایی مانند از دست دادن پدر، مادر و اعضای خانواده در ذهنشان تداعی می شود.

عبدالحسینی اظهار داشت: بدلیل اینکه اطلاعات متعددی به سمت مردم سرازیر می شود افراد نیز متناسب با آن اطلاعات تصمیم می گیرند.

وی یادآور شد: بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته، مردم استان ایلام نسبت به حل مسئله و تاب آوری در این شرایط، مشکل دارند که این موضوع به نگاه های بالادستی نسبت به کرونا مربوط می شود.

استفاده از ظرفیت ریش سفیدان در عدم برگزاری مراسم عزا و عروسی راهگشاست

این استاد دانشگاه گفت: در شرایط بحرانی استان جای معتمدین، افراد بانفوذ و ریش‌سفیدان خالی است کما اینکه حضور چنین افرادی می تواند راهگشا باشد و باید از ظرفیت آنها بهره برد.

عبدالحسینی اظهار داشت: می توان از حضور ریش سفیدان و افراد با نفوذ در محله ها برای عدم برگزاری عروسی ها و عزاداری ها استفاده و از این طریق مردم را اقناع و این رفتارها را کنترل کرد.

استاد دانشگاه پیام نور ایلام ادامه داد: کرونا مانند یک شکار شکارچی در کمین است و با جهش آن همه ما در معرض خطر هستیم و برای حفظ سلامت روان اولین راهکار برای پیشگیری خود فرد است و باید از خانواده‌ها شروع شود.

به گفته وی، گاهی مفاهیم نیز بطور نادرست به فرد القا می شود و زمانیکه گفته می شود فاصله گذاری اجتماعی باید رعایت شود شاید به مفهوم فاصله گرفتن از اجتماع تداعی شود اما مفهوم اصلی آن فاصله گذاری فیزیکی است.

عبدالحسینی تصریح کرد: از موج اول تا موج چهارم یک خستگی روانی در مردم ایجاد شده و از لحاظ روحی خسته شده اند و لزوم آموزش تاب آوری در این شرایط آشکار می شود که به معضلی برای افراد تبدیل شده است.

این روانشناس تاکید کرد: کرونا اولین و آخرین اپیدمی در دنیا نبوده و بهترین فرصت برای یادگیری مفاهیم در شرایط بحرانی است و باید در این مرحله جواب قانع کننده ای برای کنترل رفتارها به مردم داده شود./ایرنا