میزان مشارکت در انتخابات حاوی پیام بین‌المللی است
میزان مشارکت در انتخابات حاوی پیام بین‌المللی است

عضو هیات علمی دانشگاه های پیام نور استان مازندران با اظهار این که انتخابات عرصه مهم تصمیم‌گیری سیاسی یک کشور به شمار می‌رود، گفت: مشارکت حداکثری در انتخابات حاوی پیام بین‌المللی بویژه به اردوگاه تحریم کنندگان کشور است.

به گزارش یوپنا حسن مبینی افزود : شرکت در انتخابات از جنبه های مختلف قابل تامل و درنگ است و با توجه به شرایط تحریم حداکثری دشمنان که کشور طی سال های گذشته پشت سر گذاشت ، مشارکت حداکثری معنای جدی تری پیدا می کند و قطعا در اردوگاه تحریم کنندگان چشم به میزان مشارکت مردم در انتخابات ۲۸ خرداد دوخته اند تا ببینند تحریم ها تا چه میزان مردم را از حاکمیت دور کرده است.

وی با تاکید بر این که مشارکت حداکثری قطعا سبب تضعیف ارودگاه تحریم کنندگان شده و آنان را از مواضعشان عقب خواهد راند ، گفت : اگر مشارکت در انتخابات پایین باشد خود به خود این برداشت می شود که تحریم ها تاثیر خود را ایجاد شکاف میان ملت و نظام بر جای گذاشته است و فشارها از این ناحیه بیشتر خواهد شد.

استاد حقوق بین الملل دانشگاه پیام نور مازندران اظهار داشت : مشارکت حداکثری در انتخابات باعث افزایش قدرت چانه زنی کشور در عرصه بین المللی می شود ، چرا که دولت ها به واسطه داشتن پشتوانه مردمی می توانند بیشتر مقاومت کنند و در عرصه بین المللی امتیازات بیشتری بگیرند و طرف های مذاکره این پیام را دریافت خواهند کرد که باید با نظامی که حمایت مردمی بالایی دارد با احترام بیشتری برخوردو مذاکره کنند.

وی تاثیر مشارکت حداکثری در انتخابات را برای ساماندهی مشکلات داخلی کشور هم موثر دانست و افزود : یکی از مزیت های مشارکت حداکثری این است که سبب میل و امید در مسئولان برای خدمت کردن می شود و افق و چشم انداز روشنی برای جامعه و مردم ترسیم می شود .

این استاد دانشگاه بر ضرورت بسترسازی برای فراهم کردن زمینه مشارکت حداکثری مردم از سوی مسئولان تاکید کرد و گفت : همان طور که هر حاکمیت و حکومتی با داشتن پشتوانه مردمی برقدرت چانه زنی و اعتبارش در دنیا افزوده می شود ، برای جلب مشارکت مردم در انتخابات و نشان دادن این قدرت نرم به جامعه جهانی و دشمنان باید بسترهای لازم را فراهم کند تا مردم هم با اشتیاق و رغبت بیشتری پای صندوق های رای حاضر شوند.

 

وی افزود : یکی از بسترهای افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات ، پاسخگویی به مطالبات مردم و توجه به سلایق سیاسی آنها و فراهم کردن زمینه برای حضور نامزدهای مورد قبول از میان سلایق مختلف مورد قبول ملت است. قطعا وجود نامزد از سلایق مختلف سیاسی سبب افزایش میزان مشارکت خواهد شد و تنور انتخابات را داغ خواهد کرد.

مبینی گفت : باید شرایط به گونه ای فراهم شود تا در عرصه های مختلف انتخابات از جمله ریاست جمهوری ، شوراهای اسلامی شهر و روستاها و مجلس شورای اسلامی زمینه حضور تمامی اقشار تحصیلکرده و تاثیرگذار فراهم شود و خدانی نکرده وضعیتی رقم نخورد که بخشی از جامعه احساس سرخوردگی کرده و با صندوق رای قهر کند.

وی افزود : تجربه ثابت کرده است که هرگاه مطالبات مردم مورد بی اعتنایی قرار گرفته و بخشی از جامعه فاقد نامزد شاخص و مورد قبولش در عرصه انتخابات بوده ، فضای انتخابات سرد شده و مشارکت کاهش یافته است ضمن این که بی توجهی به مطالبات و سلایق سیاسی مردم باعث بی اعتمادی آنها از نظام می شود.

استاد حقوق بین الملل دانشگاه پیام نور مازندران تاکید کرد : ورود و حضور افراد معتبر و جا افتاده و توانمند در عرصه های مدیریتی و سیاسی می تواند مردم را نسبت به حاکمیت علاقه مند کند و نباید به بهانه های مختلف راه را بر ورود چنین شخصیت هایی به عرصه انتخابات به عنوان نامزد مورد اقبال مردم بست .

وی گفت : حفظ نظام و تمامیت ارضی کشور و تحقق حداکثری منافع ملی و امنیت ملی از مسیر مشارکت حداکثری مردم می گذرد و رسیدن به مشارکت حداکثری که مهم ترین قدرت نرم کشورها محسوب می شود در فراهم کردن بسترهای لازم از جمله معرفی نامزدهای مورد اقبال سلایق مختلف سیاسی است.

استاد دانشگاه های مازندران افزود : امروز برخی از مشکلات کشور که سبب دلسردی مردم شده ناشی از کم توجهی در انتخابات مسئولان و مدیران شایسته برای اداره جامعه است و در واقع بی دقتی در به کارگیری افراد در مناصب و مسئولیت ها باعث بروز و ظهور این مشکلات در جامعه شده است .

وی گفت : حل مشکلات کشور نیازمند افراد کاربلد ، لایق و با کفایت است ، موضوعی که متاسفانه تا حدودی مورد کم توجهی قرار گرفته است و دقت نکرده ایم که وقتی عرصه بر روی افراد فاضل ، جاافتاده و معتبر بسته می شود ، ناکارآمدی بروز می کند و ناکارآمدی هم سبب اعتمادزدایی از مردم و در نهایت بی رغبتی برای مشارکت در حل مشکلات از جمله انتخابات می شود.

مبینی افزود : واقعیت این است که کشور ما دشمنان زیادی دارد . نمی توانیم سر زیر برف فرو کرده و بگوییم که دشمن نداریم و یا این که بدون پشتوانه مردم می توانیم با دشمنان مقابله کنیم . اگر واقفیم که کشور دشمنان قسم خورده زیادی دارد که در صدد ضربه زدن به آن هستند ف باید بپذیریم که اداره چنین کشوری هم نیازمند اشخاص کاربلد ، تحصیکرده ، با تجربه و مهم تر از همه سالم است و باید عرصه انتخابات را برای ورود این افراد هموار کرد تا اعتماد مردم جلب شود.

وی تاکید کرد : در یک کلام ؛ حل مشکلات کشور و مقابله با توطئه های دشمنان نیازمند مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و فراهم کردن زمینه ورود رجال توانمند و کارکشته به عنوان نامزد مورد اقبال سلایق مختلف سیاسی است .

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به همراه ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ۲۸ خرداد ماه به صورت همزمان برگزار می شود./ایرنا