معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور در مراسم نکوداشت پژوهش: انتشار۵۰ هزار مقاله علمی – پژوهشی توسط اعضای هیات علمی تاکنون
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور در مراسم نکوداشت پژوهش: انتشار۵۰ هزار مقاله علمی – پژوهشی توسط اعضای هیات علمی تاکنون

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور با عنوان اینکه بیشترین سهم ماموریت پژوهشی دانشگاه پیام نور در حوزه علوم انسانی است، گفت: دانشگاه پیام نور میزبان ۳۴۵ هزار دانشجوست که ۸۵ درصد آنها در مقطع کارشناسی، ۱۴ درصد در مقطع کارشناسی ارشد و۳ دهم درصد در مقطع دکترا هستند که در مجموع ۸۵ درصد دانشجویان این دانشگاه در حوزه علوم انسانی تحصیل می کنند.

به گزارش یوپنا، دکتر محمد علی ابراهیمی در مراسم نکوداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران، فناوران و کارآفرینان منتخب این دانشگاه که امروز در سازمان مرکزی برگزار شد، با ارائه گزارشی از فعالیت های حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور افزود: دانشگاه پیام نور دارای ۳۵۸۴ نفر عضو علمی است که از این تعداد؛۱۲۷۵ مربی ،۱۸۸ استادیار،۳۶۳ دانشیار و ۶۵ نفر استاد تمام هستند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور افزود :طبق آمار سامانه گلستان پژوهشی دانشگاه پیام نور؛ در سال ۹۲، ۴۵۰۰ مقاله ، طی سالهای ۹۴ تا۹۹ به ازای هر سال ۵ هزار مقاله ، در سال ۱۴۰۰ ، ۵ هزار و ۵۰۰ مقاله و امسال به دلیل محدودیت های کرونا و وضعیت مالی تا اذر ماه، ۲ هزار و ۲۸۴ مقاله توسط اعضای هیات علمی تولید شده است‌.
وی تصریح کرد: به طور کلی اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور تاکنون حدود ۵۰ هزار مقاله چاپ و منتشر کرده اند که این نشان دهنده سهم بسزای این دانشگاه در تولیدات علمی کشور است.
وی با عنوان اینکه حدود ه هزار طرح پژوهشی در دانشگاه خاتمه یافته، به نشریات علمی پژوهشی این دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: ۲۹ نشریه موفق به اخذ مجوز از کمیسیون نشریات شده که از این تعداد ۲۴ نشریه در حوزه علوم انسانی، ۴ نشریه در حوزه علوم پایه و یک نشریه در حوزه علوم کشاورزی است.
وی یادآور شد:۷ نشریه دانشگاه نیز موفق به اخذ رتبه الف و مابقی موفق به کسب رتبه ب شدند.
دکتر ابراهیمی به ظرفیت ویژه چاپ و انتشارات دانشگاه پیام نور اشاره کرد و با عنوان اینکه دانشگاه پیام نور سهم بسزایی در تولید منابع خود دارد، اظهار داشت: تاکنون ۲۹۵۲ عنوان کتاب در این مرکز چاپ شده و قرار است در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ جشن چاپ سه هزار کتاب این دانشگاه را برگزار کنیم.
دکتر ابراهیمی با اشاره به جایگاه دانشگاه پیام نور در نظام های علم سنجی افزود: بر اساس رتبه بندی موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری ISC، در سال ۱۴۰۱ دانشگاه پیام نور رتبه اول کشور در دانشگاه های زیرنظام را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: بر اساس رتبه بندی وبومتریکس دانشگاه پیام نور در سال ۲۰۲۲ رتبه ۲۱، بر اساس رتبه بندی تایمز در سال ۲۰۲۲، رتبه ۶۵، بر اساس رتبه بندی سایماگو در سال ۲۰۲۲ رتبه ۱۵ و در رتبه بندی لایدن نیز رتبه ۲۲ را کسب کرده است.
وی یادآور شد: همچنین دانشگاه پیام نور رتبه ۱۹ را در بین ۱۱۰ دانشگاه کشور از نظر H-INDEX (شاخص هرش ۹۷) بر پایه اطلاعات پایگاه وب آف ساینس از آن خود کرده است.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه پیام نور با عنوان اینکه ۳۶۵۰ آزمایشگاه و کارگاه در ۳۷۴ مرکز و واحد دانشگاه وجود دارد، تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه پیام نور بسیار غنی و کامل دانست و اظهار داشت: بیش از ۱۰۰٫۰۰۰ متر مربع فضای آزمایشگاهی و کارگاهی در کشور متعلق به دانشگاه پیام نور بوده و آزمایشگاه‌های این دانشگاه (۳۱ استان) عضو سامانه شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران (شاعا) هستند.
وی همچنین عضویت ۳۳ آزمایشگاه مراکز دانشگاه در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری (۲۱ مورد در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱) و فعالیت سامانه شبکه آزمایشگاه‌های پیام‌نور ایران (شاپنا) با بیش از ۶۰۰ کاربر فعال و ارائه خدمت با ۱۸۱ تجهیزات فوق پییشرفته و هزاران دستگاه آزمایشگاهی و کارگاهی آماده خدمت را از ظرفیت های ویژه این دانشگاه عنوان کرد.
دکتر ابراهیمی اهم برنامه ها و راهبردی های دانشگاه پیام نور را در حوزه پژوهش و فناوری شامل؛ مرجعیت علمی و ارتقاء كمّي و كيفي دانشگاه در مولفه‌هاي موثر رتبه‌بندي بر اساس برنامه های شورای عالی عتف، تقويت و گسترش فعاليت‌هاي پژوهشی گروهي اعضاي هيات علمي،توسعه همكاري‌هاي متقابل دانشگاه، صنعت و جامعه،همکاری در جذب و بکارگیری محققان پسا دکتری و دستیاران پژوهشی،حمايت و پشتيباني از تجاري سازي دستاوردهاي پژوهشي و فناوري دانشگاه با استفاده از بخش خصوصی، زمينه سازي براي فعاليت هاي فناورانه و نوآورانه با رویکرد آموزش از دور و یادگیری ترکیبی، توسعه مراكز نوآوري و کارآفرینی در دانشگاه، افزایش تولید محتوای آموزشی (کتاب خودآموز و محتوای الکترونیکی)، به ویژه به منظور تدریس در همه دانشگاه های کشور، ایفای نقش موثر در نظام ایده ها و نیازها (نان)، توجه جدی به حوزه توانمندسازی اعضای هیات علمی، بازنگری آيين نامه گرنت پژوهشي با رویکرد حمایت از پژوهش های کاربردی، بنیادی و تقاضا محور، حمایت و توسعه کمی و کیفی از نشریات علمی، همکاری برای راه اندازی شبکه ملی آزمایشگاه ها و توجه جدی به کرسی های نظریه پردازی و آزاد اندیشی عنوان کرد.