نقش دانشگاه پیام نور در تحول فرهنگی کشور
نقش دانشگاه پیام نور در تحول فرهنگی کشور

دانشگاه پیام نور به عنوان یک دانشگاه انقلابی و کاملا مردمی از بدو تأسیس در راستای توسعه عدالت آموزشی برای همه کس همه وقت و همه جا عمل کرده و پاسخگوی نیازهای فرهنگی و اجتماعی و علمی مردم اقصی نقاط کشور بوده است.

به گزارش یوپناولی‌الله مهدوی‌فر، استادیار گروه معارف دانشگاه پیام نور، در یادداشتی که به بیان نکاتی درباره نقش دانشگاه پیام نور در تحول فرهنگی کشور پرداخته است.

متن این یادداشت در ادامه می‌آید:

دانشگاه پیام نور به عنوان یک ابردانشگاه در عرصه علمی و فرهنگی کشور توانسته است با سیستم آموزشی مورد تایید مجامع علمی دنیا با تربیت هزاران دانش آموخته نقش مهم خود در حوزه توسعه فرهنگ عمومی کشور را به منصه ظهور برساند. متاسفانه مدتی است برخی از نمایندگان مجلس و مسئولان با انگیزه ساماندهی و… طرحی جهت ادغام یا ساماندهی پیگیری می‌کنند و این امر فعالیت‌های گسترده فرهنگی اجتماعی و علمی دانشگاه را مورد بی‌مهری و تحت شعاع قرار داده است.

علت بی‌مهری به دانشگاه پیام نور

برای بنده به عنوان معلم سوال آن است که این حرکت و بی‌مهری نسبت به دانشگاه از روی غفلت است یا از روی ناآگاهی و یا از روی تأمین منافع شخصی یا حقوقی!! . لکن باید یادآوری کنیم این دانشگاه مردمی که اعم اغلب دانشجویان آن را طبقه متوسط و مستضعف جامعه را تشکیل می‌دهند نمی‌تواند بازار سیاسی و اقتصادی برخی‌ها را تأمین کند از این رو نادیده گرفتن این دانشگاه با توجه به ظرفیت آن در عرصه ملی و بین‌المللی خطای راهبردی است و چنانچه وجهه علمی دانشگاه پیام نور مخدوش شود آینده فرهنگی و علمی بخش معتنابهی از کشور دچار یک خلأ جبران ناپذیر خواهد شد.

حال نمایندگان مجلس و یا مسئولان دولتی با هر انگیزه‌ای که این طرح را پیگیری می‌کنند باید پاسخگوی حقوق میلیون‌ها هموطن باشند که به امید وجود دانشگاه در شهر خود فرزندان‌شان را جهت آموزش عالی آماده می‌کنند و این طرح جز خلاف واقع نمایی و پنهان کردن توانایی‌های این دانشگاه خاص در عرصه توسعه فرهنگ عمومی چیزی برای طراحان به جا نخواهد گذاشت.

برخی از ظرفیت‌های دانشگاه در توسعه و ترویج فرهنگ اسلامی

۱- دانشگاه پیام نور به عنوان یک دانشگاه انقلابی و کاملا مردمی از بدو تأسیس در راستای توسعه عدالت آموزشی برای همه کس همه وقت و همه جا عمل کرده است و پاسخگوی نیازهای فرهنگی و اجتماعی و علمی مردم اقصی نقاط کشور بوده است.

۲- دانشگاه پیام نور با توجه به ظرفیت علمی و فرهنگی استان و شهرستان توانسته است مجموعه اعضای هیئت علمی خود را سامان و دانشجویان را در رشته‌های مختلف تربیت نماید پس توجه به منابع انسانی داخل استان از موثرترین فعالیت دانشگاه بوده است که در دل هزاران دانشجو امید آفرینی کرده است چرا که می‌توانند در عرصه علمی به کشور خود خدمت کنند.

۳- دانشگاه پیام نور در عرصه فرهنگی موثرترین مجموعه به شمار می‌آید چرا که گستره دانشگاه در سطح کشور بوده و این مهم توانسته دانشگاه را به صورت بازوی پر توان نظام در عرصه فرهنگی و اجتماعی تبدیل کند.

۴- هزاران دانش آموخته این دانشگاه در مسئولیت‌های کلان و خرد کشور مشغول به خدمت هستند که نشان از کاهش دادن آسیب‌های اجتماعی است.

۵–پیام نور در اجرای عدالت آموزشی برای همه اقشار در بوم زیست خودشان توانسته امکان تحصیل را فراهم کند و این با رویکرد تسهیل تحصیل برای مستضعفان و قشر محروم جامعه ارمغان نظام اسلامی به شمار می‌آید.

۶- نقش دانشگاه در توسعه فرهنگ عمومی کشور پر رنگ بوده و می‌تواند در تحقق اهداف نظام و منویات مقام معظم رهبری موثر باشد.

۷-سیستم آموزشی دانشگاه برای همه مردم در همه سنین و شاغل یا غیره مورد قبول و می‌تواند یک دانشگاه مردمی به شمار آید.

۸-وجود اساتید شایسته و با سواد بومی، مومن و معتقد فضای فرهنگی خوبی را در هویت بخشی برای دانشجویان فراهم کرده است.

۹- عامل دیگری که دانشجویان در دانشگاه پیام نور احساس امنیت و عدالت آموزشی دارند نحوه آزمون‌های پایان ترم دروس است که دانشجویان با مشاهده این روش عدالت محور امیدوار به آینده خود می‌شوند.

۱۰- شرط تحول در حوزه فرهنگی مشارکت عموم مردمی را می‌طلبد و دانشگاه پیام نور با گستردگی که دارد توانسته است این مهم را تحقق دهد.