کوشنر: یهودیان در عربستان بیشتر از دانشگاههای آمریکا امنیت دارند
کوشنر: یهودیان در عربستان بیشتر از دانشگاههای آمریکا امنیت دارند

ایسنا نوشت: جارد کوشنر، داماد رئیس جمهور سابق آمریکا گفت، عربستان سعودی نسبت به دانشگاه‌های آمریکا امنیت بیشتری برای یهودیان دارد.

جارد کوشنر، داماد دونالد ترامپ که در دوره ریاست جمهوری او به عنوان مشاور ارشد فعالیت داشته، در مصاحبه با یک برنامه شبکه فاکس نیوز اظهار کرد: «یکی از طنزها این است که شما به عنوان یک یهودی آمریکایی هم اکنون در عربستان سعودی نسبت به دانشگاهی در آمریکا مثل دانشگاه کلمبیا امنیت بیشتری خواهید داشت.»

به نوشته روزنامه «نیویورک پست»، کوشنر ۴۲ ساله که خودش هم یهودی است بعد از بازگشت از سفری به عربستان که شامل سخنرانی در یک کنفرانس بود، درباره عربستانی‌ها گفت: «آنها به من اجازه دادند آزادانه سخنرانی کنم.»

نیویورک پست مدعی شده که اخیرا موجی از حوادث یهودستیزانه در آمریکا با برخورد معترضان حامی فلسطین با دانشجویان یهودی در پردیس‌های دانشگاهی اتفاق افتاده است.

این نشریه محافظه‌کار نوشت، چند روز پیش مقام‌های دانشگاه کلمبیا مجبور شدند مراسم «روز بخشندگی» در این دانشگاه را به دنبال تنش در این دانشگاه بر سر اعتراضات دانشجویی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی به تعویق بیندازند. لئون کوپرمن، یک میلیاردر و حامی مالی تهدید به قطع حمایت مالی خود از این دانشگاه در صورت تداوم اعتراضات ضدصهیونیستی در آن نظیر تحسین یک استاد این دانشگاه از عملیات هفتم اکتبر طوفان الاقصی کرده است.

کوشنر که متعلق به یک خانواده ثروتمند یهودی آمریکایی است، روابط خوبی را با عربستانی‌ها داشته است. چندی پیش گزارش شد که یک شرکت متعلق به این داماد ترامپ بعد از آن که او دولت سابق را ترک کرد، پذیرای دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صندوق حاکمیتی عربستان شد.

کوشنر در زمان خدمتش در دولت پدر زنش، تلاش کرد واسطه عادی‌سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و چند کشور عربی شود.

در سپتامبر ۲۰۲۰ امارات متحده عربی و بحرین با عادی کردن روابط خود با این رژیم موافقت کردند اما هنوز این اتفاق در روابط صهیونیستها با عربستان رخ نداده است.

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد، بحرینی‌ها و اماراتی‌ها عمدتا با این اتفاق مخالفند. دولت جو بایدن تا قبل از اجرای عملیات طوفان الاقصی از سوی نیروهای مقاومت فلسطین در هفتم اکتبر علیه رژیم صهیونیستی به دنبال تقویت روابط عربستان و رژیم صهیونیستی بود اما این روند بعد از این عملیات با اما و اگر مواجه شده است.

کوشنر در جواب این سوال که آیا از نظرش این عادی سازی روابط همچنان ممکن است رخ دهد، گفت: «من معتقدم آنها مایل هستند توافق با آمریکا و اسرائیل را به پیش ببرند. توافقی در دست بحث است تنها یک شراکت با اسرائیل نیست. بلکه تعمیق روابط آنها با آمریکا نیز هست. ما باید به خاطر داشته باشیم اگر آمریکا به عربستان نزدیک نباشد، آنها به سراغ مسیر چین خواهند رفت. بنا بر این فکر می‌کنم این عنوان در دست بحث قرار دارد.»

مقام‌های دولت جو بایدن، قبل از شروع جنگ رژیم صهیونیستی و حماس، به دنبال یک معاهده دفاعی دوجانبه با عربستان و همچنین به اشتراک گذاشتن تکنولوژی هسته‌ای مخصوص مقاصد غیرنظامی با ریاض بوده‌اند.

نیویورک پست نوشت، تحت این معاهده دفاعی دوجانبه فرضی که به گفته یک منبع همچنان در نظر گرفته می‌شود، هم آمریکا و هم عربستان توافق می کنند در صورتی که مورد حمله قرار بگیرند از یکدیگر حمایت کنند.