افزایش خطر حملات قلبی و سکته از پیامدهای زیانبار دیابت است
افزایش خطر حملات قلبی و سکته از پیامدهای زیانبار دیابت است

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت: مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: 80 درصد موارد دیابت نوع ۲ با رعایت تغذیه صحیح و تحرک بدنی و بهبود شیوه زندگی قابل پیشگیری است. به گزارش وبدا، دکتر زهرا عبدالهی با اشاره به روند افزایشی بیماری دیابت طی ۳ دهه گذشته در دنیا، گفت: سازمان […]

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت:

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: 80 درصد موارد دیابت نوع ۲ با رعایت تغذیه صحیح و تحرک بدنی و بهبود شیوه زندگی قابل پیشگیری است.

به گزارش وبدا، دکتر زهرا عبدالهی با اشاره به روند افزایشی بیماری دیابت طی ۳ دهه گذشته در دنیا، گفت: سازمان جهانی بهداشت پیش بینی می کند که تا سال ۲۰۳۰ دیابت هفتمین علت مرگ در جهان خواهد بود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه یکی از پیامدهای زیانبار دیابت را افزایش خطر حملات قلبی و سکته بیان کرد و افزود: همچنین این بیماری باعث نارسایی کلیوی و کوری می شود که علاوه بر تحمیل هزینه های سنگین مراقبت های بهداشتی درمانی ، درد و رنج فراوان به فرد مبتلا و اعضای خانواده بیمار تحمیل می کند.

به گفته دکتر عبدالهی، بر اساس مطالعات انجام شده در جهان ۸۰ درصد موارد دیابت نوع ۲ با رعایت تغذیه صحیح و تحرک بدنی و بهبود شیوه زندگی قابل پیشگیری است.

وی با اشاره به شیوع دیابت و اختلالات قند خون در کشور، مهمترین عوامل موثر در بروز این بیماری را الگوی غذایی، مصرف زیاد مواد قند و شکر، شیرینی، شکلات، نوشابه های گازدار و آب میوه های صنعتی که حاوی قند افزوده می باشد، بیان کرد.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه با بیان این که سرانه مصرف قند و شکر در كشور ۶۶ گرم است، افزود: این در حالی در حالی است که سازمان جهانی بهداشت در توصیه های اخیر خود مصرف روزانه قند و شکر کمتر از ۲۵ گرم ( کمتر از ۵ قاشق مرباخوری شکر و یا ۶ حبه قند ) را توصیه کرده است.

به گفته دکتر عبدالهی، مصرف زياد قندهاي ساده با مصرف انواع شیرینی، شکلات، بیسکویت، کیک و کلوچه، نوشابه های گازدار و آب میوه های صنعتی حاوی قند افزوده به علت تحريك ترشح انسولين موجب افت قند خون می شود كه خود منجر به تمايل بيشتر به مصرف قندهاي ساده و متعاقب آن افزايش انرژي دريافتي و اضافه وزن و چاقي مي شود. هم چنین مصرف بی رویه غذاهای آماده (فست فودها)، غذاهای چرب و سرخ شده با اضافه وزن وچاقی خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

وی همچنین، بر لزوم مصرف مواد قندي در حد اعتدال خصوصا" قندهاي ساده که در انواع شيريني، شكلات، آب نبات، مربا، عسل و شربت ها به منظــور كــاهش مصرف قند و شكر در برنامه غذايي روزانه تاکید کرد و افزود: نوشابه های گازدار حاوی مقادیر زیادی قند هستند بطوری که یک نوشابه ۳۰۰ میلی لیتری ۲۸ تا ۳۰ گرم قند دارد ( معادل ۱۲-۱۰ حبه قند و یا ۶ قاشق مربا خوری شکر) بنابر این لازم است در حد اعتدال مصرف شود.

دکتر عبدالهی با تاکید بر استفاده از خرما، توت خشك، انجيرخشك و سايرخشكبار به مقدار کم به جاي استفاده از قند و شكر همراه با چاي، افزود: باید در مصرف این مواد هم رعایت شود چراکه مصرف زیاد اینها هم موجب اضافه وزن و چاقی و افزایش خطر ابتلا به دیابت می شود.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه بر لزوم استفاده از آب و دوغ کم نمک و بدون گاز به جای استفاده از انواع نوشابه و آبميوه هاي مصنوعي تاکید کرد و افزود: مصرف میوه کامل بهتر از آب میوه است. در صورتی که تمایل به مصرف آب میوه دارید از آب میوه خانگی و یا انواعی که قند افزوده ندارند در حد اعتدال استفاده کنید.

دکتر عبدالهی افزود: جهت آگاهي از ميزان قند در مواد غذايي آماده به برچسب روي بسته بندي آن ها توجه شود.

وی بر لزوم افزایش مصرف ميوه و سبزيهاي تازه در برنامه غذایی روزانه تاکید کرد و افزود: میوه ها و سبزی ها حاوی فیبر غذایی هستند که جذب قند و چربی را در روده کاهش داده و از اضافه وزن و چاقی، بالارفتن قند و چربی خون جلوگیری می کنند.

دکتر عبدالهی با تاکید بر استفاده از حبوبات و نان سبوس دار، افزود: فیبر موجود در حبوبات و نان های سبوس دار به کاهش جذب قند و چربی از روده کمک می کند.          

وی افزود: باید مصرف چربی و روغن را با محدود کردن مصرف غذاهای آماده (فست فود ها)، اجنتاب از غذاهای چرب و سرخ شده کاهش یابد، چراکه مصرف زیاد چربی و روغن موجب اضافه وزن وچاقی می شود که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ، دیابت و سرطانها را افزایش می دهد.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه همچنین تاکید کرد: باید کودکان را از دوره کودکی به غذاهای کم شیرین و رعایت اعتدال در مصرف شیرینی و شکلات و بطور کلی مواد قندی و شیرین عادت داد.

وی در پایان توصیه کرد: برای کنترل وزن بدن و پیشگیری از اضافه وزن و چاقی ،حداقل ۵ روز در هفته و هر بار به مدت ۳۰ دقیقه پیاده روی تند لازم است و برای کودکان و نوجوانان روزانه ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی لازم و ضروری است.